Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya
Similar topics

    You are not connected. Please login or register

    Saat menilai cinta

    Go to page : Previous  1, 2

    View previous topic View next topic Go down  Message [Page 2 of 2]

    muzafar


    Ahli Aktif
    Ahli Aktif
    SETIAP kali menjelang tahun baru, melakukan resolusi mengenai karier, hal kewangan dan cinta sememangnya menjadi rutin bagi setiap orang.
    Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.

    Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.
    Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.

    Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:

    1. Lupakan masa lalu

    Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.
    Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.


    2. Temui ramai orang

    Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.

    Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.


    3. Ubah penampilan

    Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.
    Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.


    4. Jangan terburu-buru

    Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.


    5. Jangan terlalu memilih

    Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.


    6. Buat keputusan

    Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.

    Share this post on: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

    Post on Sat Sep 19, 2009 2:02 am by aysarahanan

    ooo hanya orang2 yang comel je yang nampak ek ayahanda?Razz Razz

    adek syirah nak akk banje ape ye?hihi
    sejuk juga melihat adek syirah...sesejuk salju di kala winter..
    Razz

    Post on Sat Sep 19, 2009 3:50 am by dheadz

    Oho... ramainya yang comey kat sini. Tapi hairan, saya yang say kira comey ni pun tak nampak lagi gambar2 mereka yang comey tu. Kenapa ye? scratch

    Post on Sat Sep 19, 2009 7:50 am by insyirah

    Yeyeyeh... Razz

    ayahanda muzafar : Hehehe, seb baik nampak kak aysa jer... Kalau nampak syirah abes lah, terus pengsan Razz

    kak aysarahanan : Ngeeee... syirah nak mish mish (ade tak kat sana?) Very Happy Nyummy! Tapi kat Malaysia pun ada mish mish, hehehe. Kak Aysa, tak sabarnye nak jumpeeee akak! Very Happy

    akhi Dheadz : Hihihi sebab akhi tak cukup comel lah tuuu... lol! Kalau dah cukup comel insya Allah boleh nampak, takpe... sila teruskan usaha comelkan diri yerk. Razz

    Post on Sat Sep 19, 2009 7:33 pm by muzafar

    insyirah wrote:Yeyeyeh... Razz
    akhi Dheadz : Hihihi sebab akhi tak cukup comel lah tuuu... lol! Kalau dah cukup comel insya Allah boleh nampak, takpe... sila teruskan usaha comelkan diri yerk. Razz

    ye..ye..
    teruskan usaha dheadz utk comei kan diri
    Smile Smile

    Post on Mon Sep 21, 2009 5:32 am by aysarahanan

    muzafar wrote:
    insyirah wrote:Yeyeyeh... Razz
    akhi Dheadz : Hihihi sebab akhi tak cukup comel lah tuuu... lol! Kalau dah cukup comel insya Allah boleh nampak, takpe... sila teruskan usaha comelkan diri yerk. Razz

    ye..ye..
    teruskan usaha dheadz utk comei kan diri
    Smile Smile

    hehe nakal syirah ngn ayahanda buli dheadz..hihi Razz

    copp aysa tak masuk campooo....
    Rolling Eyes

    Post on Mon Sep 21, 2009 10:03 am by muzafar

    insyirah wrote:Assalamu'alaikum Smile

    Ramai orang membuat satu tahap dan ciri-ciri yang begitu sempurna untuk bakal suami/isteri. Kalau boleh dibuat catatan, sepanjang Sungai Nil nak disyarahkan. Nak pasangan yang begitu dan begini, serba serbi sempurna. Sedangkan kita tak meletakkan diri sendiri dengan ciri-ciri yang kita tetapkan untuk pasangan. Sad

    Selalu ana tekankan diri sendiri, dalam apa juga pun perlu MENJADI bukannya MENCARI. Menjadi yang solehah, mudah-mudahan dapat yang soleh. Kalau sentiasa mencari yang soleh, sedangkan diri sendiri tak ada kritiria solehah macammana la nak harapkan bulan jatuh ke riba. Sad


    Allahummaj 'alni hubbak wa hubba man ahabbak waj'al hubbaka ahabba ilayya minal maail baridi.

    mmg diakui benar sebenar-benarnya kata2 mu ni syirah...
    kita sering nak yg terbaik dr pasangan kita...
    namun...adakah kita cukup baik utk psgan kita?..
    perlu MENJADI bukannya MENCARI...tu lebih baik...
    Wink Wink

    Post on Mon Sep 21, 2009 10:07 am by muzafar

    insyirah wrote:Yeyeyeh... Razz

    ayahanda muzafar : Hehehe, seb baik nampak kak aysa jer... Kalau nampak syirah abes lah, terus pengsan Razz


    sape kata ayahanda x nmpk syirah?...
    nmpk aper...
    tongue tongue

    Post Today at 5:56 pm by Sponsored content

    View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 2 of 2]

    Go to page : Previous  1, 2

    Permissions in this forum:
    You cannot reply to topics in this forum