Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya
Similar topics

    You are not connected. Please login or register

    Cintailah cinta...

    View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

    1 Cintailah cinta... on Tue Feb 26, 2008 5:22 pm

    yanna_syaddiqin


    Ahli Junior
    Ahli Junior
    -Bersabarlah duhai para pemudi, sesungguhnya anda adalah seperti tombol pintu, adalah menjadi hak anda untuk membuka pintu itu kepada sesiapa sahaja..tahanlah pintu itu dari mereka yang bukan menjadi hakmu..Jagalah pintu itu, sehinggalah yang hak itu dapat menjadi milikmu secara halal..-
    Buat dan sahabat2 tersayang...

    Cinta..

    ramai antara kite terperangkap dan terjerat dengan perasaan sendiri... ya memang susah nak membuang cinta.. sebab tu ada orang kata, jangan sengaja nak cuba2, sebab bile dah bercinta, apatah lagi cinta yang melanggar syarak, sangat susah nak kikis benda tu kecuali
    utk orang2 yang Allah berikan kekuatan..sebab syaitan akan cuba sedaya upaya untuk mengindahkan percintaan itu dan cuba untuk menyucuk hati kita agar menyetujui perbuatan yang kite buat itu..

    Sebab tu Allah ada cakap kat kite dalam surah ke 2 ayat 165(bukak Quran dan baca lagi best sket) : Dan di antara manusia ada org2 yang menyembah tandingan2 selain Allah: mereka menyintainya sebagaimana mereka menyintai Allah. Adapun orang2 beriman sangat cintakan Allah...

    Hati manusia ini, kalau tak cinta pada Allah, dia akan cinta pada selain Allah.. dan kadang2 kite tak perasan dan leka yang cinta kita pada benda selain Allah itu, melebihi cinta kita pada ALlah..-->menyembah tandingan2 selain Allah sebab menyintai tandingan2 itu macam
    kita menyintai Allah...

    Bayangkan kalau Allah tanya kite di akhirat, adakah kite menyembah Dia atau selainNya? Jika syarat menyembah itu adalah dengan menyintai...bayangkan kite mengikut hawa nafsu kite lebih berbanding dengan perintah Allah..astaghfirullah

    Sebab kalau orang yang cintakan Allah, dia takkan buat maksiat.dia takut bila dia ajak kaum lain jantina keluar untuk buat apa2 je,Allah akan murka dia, dan dia tidak tergolong dikalangan orang2 beriman.. lucutlah pahala2 yang Allah berikan kepada dia..selama dia buat baik...

    Dan dia sangat faham ayat hijab yang Allah turunkan pada dia 33:53..dan dia sangat akur yang dia perlu menundukkan padangan setiap kali berada di hadapan sesiapa saja :An-Nur 30-31 kerana dari pandangan matalah, akan berlakunya pelbagai bentuk zina yang lain...

    Kite tak perlu cemburu jika ada kawan kite yang larut dengan percintaan...mereka sebenarnya terperangkap dalam penjara cinta..mereka dibelunggu peraasaan yang tak mampu mereka keluar dari itu..kite perlu ambil usaha untuk membantu mereka, bawa mereka utk kenal Allah..kenal cinta Allah..kerana cinta manusia itu sering mengundah gelanakan hati dan kebahagiaannya cuma sementara. jika kahwin adalah matlamat utama, itu tidak semestinya menjanjikan kebahagiaan hakiki kerana bagi seorang mukmin itu, kebahagian yang paling membahagiakan adalah apabila dia mendapat redha TuhanNya..dan itulah mengatasi
    segala2nya..( Al-Anfal:2)

    SAYANG...

    jiwa pemuda yang sepatutnya berkibar bak singa di padang pasir menjadi kuncup kerana terjerat dengan pencintaan..

    SAYANG...

    jiwa pemudi yang sepatutnya disirami dengan kesopanan dan kesolehan di dada menjadi kotor dek cinta yang ternoda..

    Sepatutnya kite mengimpikan perkahwinan yang barakah...perkahwinan yang barakah itu hanya boleh didapati apabila detik2 awal pertemuan turut diberkati, menurut syarak, bebas dari nafsu syahwat...

    Bayangkan... jika langkah kite yang silap dari sekarang..

    > akan mengeffect anak2 kita...
    > cucu cicit kite...
    > dan keturunan2 kita....

    Wal iyazubillah....

    Bukan takde cara nak approach teman hidup.. jika dah bersedia utk berumah tangga boleh sahaja melalui orang tengah yang lebih mengenali insan tersebut...

    TAKUT TERLEPAS JODOH...? bukankah Allah telah menyakinkan kita...

    "(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.(An-Nur:26)"





    Bukankah Allah itu ada utk kite letakkan segala puncak harapan... ?

    Mmg susah nak mengawal hawa nafsu..Tambah2 lagi di zaman muda seperti kite, hidup di negara omputih,maksiat berlaku di depan mata merata2...kehendak hati sentiasa bergelojak... kerana itu Rasulullah sarankan utk mereka yang mampu untuk berkahwin, jika tak mampu...berpuasalah...kerana berpuasa itu dapat menurunkan kehendak hawa nafsu...

    Ikat hati kite dengan Allah, kerana mereka yang bersama Allah takkan pernah rasa kesepian dan keseorangan...dan sebaik2 bekal adalah taqwa... ( Al-Araf :201) sebab syaitan akan goda dan masuk hati kite di tempat yang paling kite lemah sekali....

    Marilah sama2 kite menjaga hati kite...

    Bersabarlah wahai para pemuda sekalian, tahanlah pandangan mata anda...

    Bersabarlah duhai para pemudi, sesungguhnya anda adalah seperti tombol pintu, adalah menjadi hak anda untuk membuka pintu itu kepada sesiapa sahaja... tahanlah pintu itu dari mereka yang bukan menjadi hakmu.. Jagalah pintu itu, sehinggalah yang hak itu dapat menjadi milikmu secara halal....

    tu je qalam untuk hari ini....sekadar meluahkan rensa hati yang galau melihat sahabat2 yang dicintai bergelumang di dalam kancah yang serupa..Apatah lagi apabila cinta itu dijelmakan dalam bentuk perbuatan, dating, etc etc...
    Sahabat2 sekalian, nasihatkan aku juga dikala aku terlupa ( Al-asr 1-3) jika kau menyintai nasihat, maka nasihatkanlah aku setiap masa...


    Smile

    http://www.friendster.com/muslimat

    2 Re: Cintailah cinta... on Wed Feb 27, 2008 2:18 pm

    syafinur


    Ahli Aktif
    Ahli Aktif
    salam.....tazkirah yg baik terutama untuk remaja mcm sy...terima kasih kak yanna

    3 Re: Cintailah cinta... on Thu Feb 28, 2008 9:38 am

    yanna_syaddiqin


    Ahli Junior
    Ahli Junior
    salam syafinur..
    moga menjadi kisah yg baik utk
    memagari iman kite yg semakin rapuh yer.. Smile

    http://www.friendster.com/muslimat

    4 Re: Cintailah cinta... on Wed Apr 23, 2008 8:15 pm

    aysarahanan


    Moderator
    Moderator
    "Cintaila pencipta yg menjadikan cinta...
    berikan cinta pemilik cinta....


    kerana cinta sang pencipta itu lebih agung... Sad

    5 Re: Cintailah cinta... on Thu Jan 29, 2009 11:40 am

    islamicboy


    Ahli Senior
    Ahli Senior
    betul tu sahabat semua....

    cinta yang agung adalah cinta padanya...

    kerana cinta....ditemukan sepasang kekasih untuk saling kasih mengasihi....

    kerana cinta ada sesetengah manusia lupa diri...

    kerana cinta juga.....seorang hamba menjadi insan yang berguna...

    Smile Smile

    http://azizul.proboards91.com/

    6 Re: Cintailah cinta... on Tue Mar 24, 2009 12:06 pm

    indah


    Ahli Aktif
    Ahli Aktif
    Sesunguhnya.. Cinta itu juga adalh satu ujian buat manusia.....


    Smile

    http://www.shindah.blogspot.com

    7 Re: Cintailah cinta... Today at 5:57 pm

    Sponsored content


    View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

    Permissions in this forum:
    You cannot reply to topics in this forum