Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

Kisah Abang dan adik~

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Kisah Abang dan adik~ on Wed Jan 09, 2008 8:58 pm

Nell


Ahli Senior
Ahli Senior
"Dua lelaki bersaudara bekerja di sebuah kilang kicap dan sama-sama belajar agama Islam untuk sama-sama mengamalkan ilmunya dalam kehidupan sehari-hari sebanyak mungkin.

Mereka berjalan kaki mengaji ke rumah gurunya yang jaraknya sekitar 10 kilometer dari rumah peninggalan orang tua mereka.

Suatu ketika si abang berdo'a memohon rezeki untuk membeli sebuah kereta supaya dapat dipergunakan sebagai pengangkutan dia dan adiknya bila pergi mengaji. Allah mengabulkannya, tak lama kemudian sebuah kereta dapat dia miliki disebabkan mendapatkan bonus dari perusahaannya bekerja.

Lalu si abang berdo'a memohon seorang isteri yang sempurna, Allah mengabulkannya, tak lama kemudian siabang bersanding dengan seorang gadis yang cantik serta baik perangai.

Kemudian berturut-turut si Abang berdo'a memohon kepada Allah akan sebuah rumah yang selesa, pekerjaan yang layak, dan lain-lain dengan tikad supaya bisa lebih ringan dalam mendekatkan diri kepada Allah.

Dan Allah selalu mengabulkan semua do'anya itu.

Sementara itu si Adik tidak ada perubahan sama ekali, hidupnya tetap sederhana, tinggal di rumah peninggalan orang tuanya yang dulu dia tempati bersama dengan Abangnya. Namun kerana abangnya seringkali sibuk dengan pekerjaannya sehingga tidak dapat mengikuti pengajian, dan si adik seringkali harus berjalan kaki untuk mengaji kerumah guru mereka.

Suatu saat si Abang merenungkan dan membandingkan perjalanan hidupnya dengan perjalanan hidup adiknya, dan dia teringat adiknya selalu membaca selembar kertas apabila dia berdo'a menandakan adiknya tidak pernah hafal bacaan untuk berdo'a.

Lalu datanglah ia kepada adiknya untuk menasihati adiknya supaya selalu berdo'a kepada Allah dan berupaya untuk membersihkan hatinya, kerana dia merasa adiknya masih | berhati kotor sehingga do'a-do'anya tiada dikabulkan oleh Allah azza wa jalla.

Si adik berasa terharu dan bersyukur sekali mempunyai abang yang begitu menyayanginya, dan dia mengucapkan terima kasih kepada abangnya atas nasihat itu.

Suatu saat ketika si adik meninggal dunia, si abang terasa sedih kerana sehingga sampai akhir hayat adiknya itu masih tidak ada perubahan pada nasibnya. Jadi dia merasa bimbang kalau adiknya itu meninggal dalam keadaan kotor hatinya sehubungan do'anya yang tidak pernah terkabul.

Si abang menguruskan rumah peninggalan orang tuanya sesuai dengan amanah adiknya untuk dijadikan sebuah masjid. Tiba-tiba matanya tertuju pada selembar kertas yang
terlipat dalam sajadah yang biasa dipakai oleh adiknya yang berisi tulisan do'a, diantaranya Al-fatihah, Solawat, do'a untuk guru mereka, do'a selamat dan ada kalimah di akhir do'anya:

"Yaa, Allah. tiada sesuatupun yang luput dari pengetahuan Mu, Ampunilah aku dan abang ku, kabulkanlah segala do'a abang ku, bersihkanlah hati ku dan berikanlah | kemuliaan hidup untuk abangku didunia dan akhirat, "

Si Abang berlinang air mata dan haru-biru memenuhi dadanya, terharu dan tidak menyangka, ternyata adiknya tak pernah satu kalipun berdo'a untuk memenuhi nafsu duniawinya.

http://rawcommunity.allgoo.net/

2 Re: Kisah Abang dan adik~ on Wed Jan 16, 2008 9:32 am

insyirah


Moderator
Moderator
Allahuakbar...
Betapa manisnya mempunyai seorang insan yang sering mendoakan kebaikan kita di akhirat. Smile Allah berfirman dalam surah as-Syams: Fa alhamaha fujuraha wa taqwaha. Qad aflaha man zakkaha. wa qad khaba man dassaha... (maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketaqwaan, sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu dan sugguh rugilah orang yang mengotorinya.)

Wallahua'lam.


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

3 Re: Kisah Abang dan adik~ on Wed Jan 16, 2008 3:18 pm

fazley


Ahli Junior
Ahli Junior
Ya Allah...baik btl si adik tu.....

4 Re: Kisah Abang dan adik~ on Wed Jan 16, 2008 6:28 pm

haziman


Ahli Senior
Ahli Senior
tersangat beruntung kalau aku ada adik macam tu..

5 Re: Kisah Abang dan adik~ on Sat Jan 19, 2008 7:48 am

insyirah


Moderator
Moderator
Haziman my pren,
why not ur adik lak berfikiran mcm tu... 'beruntungnye dapat abang cmtu'
So, x salah kan kalau anda meletakkan diri anda di tempat 'adik' dalam citer atas tu Very Happy


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

6 Re: Kisah Abang dan adik~ on Thu Jan 24, 2008 3:21 am

fazley


Ahli Junior
Ahli Junior
insyirah wrote:Haziman my pren,
why not ur adik lak berfikiran mcm tu... 'beruntungnye dapat abang cmtu'
So, x salah kan kalau anda meletakkan diri anda di tempat 'adik' dalam citer atas tu Very Happy


Sayer setuju dgn insyirah.....
Smile

7 Re: Kisah Abang dan adik~ on Wed Jan 30, 2008 12:58 pm

traxx_racer


Ahli Senior
Ahli Senior
yap.. aku pn stuju jugak..
hehe.. sama2lah kita berusaha melakukn kebaikan..
senyum..

8 Re: Kisah Abang dan adik~ Today at 8:07 am

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum