Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

Tips Kecantikan untuk wanita 30an

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Thu Sep 10, 2009 2:37 pm

muzafar

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
Dalam kesibukkan menyeimbangkan antara tugas pejabat dan tugasan tetap dirumah, wanita selalunya kesuntukkan masa untuk diri sendiri. Penjagaan diri yang ala kadar ataupun ikut sempat je… seringkali menjadi amalan harian. Dalam kesibukkan kita seharian, perlulah kita mencuri sedikit masa untuk “merawat, menjaga dan memanjakan” diri sendiri.

Semoga sedikit tips dibawah dapat membantu kita wanita terutamanya yang berusia 30-an “memaintainkan” kesihatan dan keterampilan diri.

a) Kawal pemakanan Proses penuaan dapat dilambatkan jika kita mengamalkan pemakanan yang seimbang. Banyakkan makanan berserat tinggi, sayur dan buah-buahan. Kurangkan makanan berlemak, minuman yang mengandungi banyak kafien, minuman ringan dan makanan ringan.

b) Guna Pelembap yang sesuai Apabila umur kita menjangkau 30-an, keanjalan dan kelembapan kulit semakin kurang. Oleh itu penggunaan krim pelembab sangat diperlukan. Carilah pelembab yang sesuai dengan kulit muka masing-masing. Haruslah diingatkan yang krim muka jenama popular dan mahal tidak semestinya sesuai dengan jenis kulit kita.

c) Cuba elakkan dari pancaran cahaya matahari Jangan biarkan muka anda banyak terdedah kepada cahaya matahari didalam jangkamasa yang panjang. Pendedahan yang lama bukan saja dapat menggelapkan kulit, ianya juga dapat mengurangkan kelempapan kulit yang membawa kepada kekeringan.

d) Sentiasa bersenam Bersenam mampu meningkat keupayaan dan kesihatan. Pastikan kita melakukan senaman ringan setiap hari selepas bangun tidur. Dan kalau ada masa, lakukan senaman sekurang-kurangnya 3 kali seminggu.

e) Minum banyak air Kekeringan dan gejala penuaan boleh diperlambatkan dgn. meminum banyak air. Ini kerana air adalah aset penting untuk kesihatan tubuh badan terutamannya kulit muka. Kekurangan jumlah air dalam badan boleh menyebabkan kita mudah diserang pelbagai penyakit. Selain itu, air penting untuk proses penghadaman dan penyingkiran toksin dalam tubuh badan.

f) Makanan tambahan Pengambilan vitamin adalah amat digalakkan untuk wanita 30-an. Kesibukkan dengan tugasan dipejabat dan dirumah menyebabkan kebanyakkan wanita jarang mengamalkan pemakanan seimbang. Jadi pengambilan vitamin dapat membantu menyelesaikannya.

g) Elakkan bermekap tebal Wanita 30-an seelok-eloknya menggunakan mekap yang nipis dan bersederhana. Cuba elakkan dari menggunakan foundation yang tebal serta lipstik yang merah menyala. Ianya akan membuatkan wanita ini nampak lebih tua dan garang.

h) Positif, ceria dan selalu bersama yang tersayang Wanita 30-an mestilah mengamalkan sikap positif, sentiasa ceria dan selalu bersama yang tersayang. Kehadiran orang-orang tersayang di sekeliling dapat membantu wanita membina keyakinan diri dan menghilangkan stress.

2 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Thu Sep 10, 2009 4:20 pm

nurul muslimah

avatar
Ahli Junior
Ahli Junior
wah..perkongsian yg bagus..

wanita umo 19-an boleh ikut x tips ni? Wink

http://nurulmuslimah.blogspot.com

3 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Thu Sep 10, 2009 4:25 pm

muzafar

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
nurul muslimah wrote:wah..perkongsian yg bagus..

wanita umo 19-an boleh ikut x tips ni? Wink

bole ajer...
Cool Cool

4 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Thu Sep 10, 2009 5:53 pm

insyirah

avatar
Moderator
Moderator
g) Elakkan bermekap tebal Wanita 30-an seelok-eloknya menggunakan mekap yang nipis dan bersederhana. Cuba elakkan dari menggunakan foundation yang tebal serta lipstik yang merah menyala. Ianya akan membuatkan wanita ini nampak lebih tua dan garang.

Yang ini... er dah masuk bab tabarruj seorang wanita tak boleh make-up selain untuk suami dan mahramnya. Wallahua'lam. Smile

Memadailah senyuman yang ikhlas dari hati yang tenang untuk mencantikkan wajah. Memakai wangi-wangian juga dilarang bahkana ada hadis bahawa wanita yang keluar dari rumah memakai wangi-wangian untuk tujuan lelaki tertarik padanya, dosanya adalah seperti berzina. Na'uzubillah.

Wallahua'lam.


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

5 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Sat Sep 12, 2009 3:06 am

muzafar

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
eh..yer..yer..betul tu syirah
t/kasih krn membetulkan nya...
sesungguhnya...kecantikan isteri hanya utk somi..
hiasilah dirimu isteri...demi utk somi...
biarpun hanya seukir senyuman..
Wink Wink

6 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Sat Sep 12, 2009 3:12 am

aysarahanan

avatar
Moderator
Moderator
huhu takut bila tgok arab make up...hehe...

hantu lalu pon tutup mata..

7 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Sat Sep 12, 2009 3:28 am

izyan insyirah

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
aysarahanan wrote:huhu takut bila tgok arab make up...hehe...

hantu lalu pon tutup mata..

http://izyaninsyirah.blogspot.com

8 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Sat Sep 12, 2009 4:03 am

aysarahanan

avatar
Moderator
Moderator
kaedah dalam berhias

Kaedah pertama: Hendaknya cara berhias itu tidak dilarang daslam agama kita segala bentuk perhiasan yang dilarang oleh Allah dan Rasulnya, berarti haram, baik Rasulullah telah menjelaskan bahayanya kepada kita maupun tidak.

Kaedah kedua: Tidak mengandung penyerupaan diri dengan orang kafir ini kaedah terpenting yang harus dicermati dalam berhias. Batas peyerupaan diri yang diharamkan adanya kecenderungan hati dalam segala hal yang telah menjdi ciri khas orang kafir, karena kagum dengan mereka sehingga hendak meniru mereka, baik dalam cara berpakaian, penampakan, dan lain-lain.kalaupun pelakunya mengaku tidak bermaksud menirukan orang kafir, namun penyebabnya tetap hanyalah kekerdilan dirinya dan hilangnya jati diri sebagai muslim yang berasal dari kelemahan dari akidahnya. Anehnya, seorang muslim terkadang mengamalkan suatu amalan yang memiliki dasar dalam ajaran syariat kita,tetapi kemudian ia berdosa dalam melakukannya, karena ia berniat menirukan orang kafir. Contohnya, seorang laki-laki yang membiarkan panjang jenggotnya. membiarkan jenggot menjadi panjang pada dasarnya adalah salah satu dari syar islam bagi kaum laki-laki. tetapi ada sebagian laki-laki yang membiarkan pannjangkan janggutnya karena mengikuti mode dan meniru mentah-mentah orang barat. ia berdosa dengan perbuatannya itu karena. Seperti penulis mengenal seorang pemuda yang baru datang dari barat dengan jenggotnya yang panjang, menurut tren/kecenderungan mode orang-orang barat ketika dia tahu bahwa di negrinya jenggot merupakan syiar islam dan juga syiar orang shalih dan mengerti agama, segera ia memotomg janggut!! Contohnya dikalanggan wanita, memanjangkan ujung pakaian. Perbuatan itu (yakni memanjangkan ujung satu jengkal atau satu hasta )adalah termasuk sunnah-sunah bagi kaum wanita yang telah ditinggalkan orang pada masa sekarang ini. Tetapi ketika orang-orang kafir juga melakukannya pada beberapa acara resmi mereka sebagaian kaum muslimin yang sudah ternodai pikiran mereka menganggap itu sebagai kebiasaan yang bagus, dan merekapun mengikutinya, untuk meniru orang-orang kafir tersebut. Sebaliknya, diselain acara-acara khusus tersebut mereka kembali kepada kebiasaan orang kafir dengan mengenakan pakaian mini/ketat atau You Can See !!! dalam dua kesempatan itu mereka tetap berdosa.

Kaedah ketiga: Jangan sampai menyerupai kaum lelaki dalam segala sisinya.

Kaedah keempat: Jangan berbentuk permanen sehingga tidak hilang seumur hidup

Kaedah kelima: Jangan mengandung pengubahan ciptaan Allah subhanahu wa ta'ala

Kaedah keenam: Jangan mengandung bahaya terhadap tubuh.

Kaedah ketujuh: Jangan sampai menghalangi masuknya air ke kulit,atau rambut terutama yang sedang tidak berhaid

Kaedah kelapan
: Jangan mengandung pemborosan atau mebuang-membuang uang.

Kaedah kesembilan: Jangan membuang- buang waktu lama dalam arti, berhias itu menjadi "perhatian utama" seorang wanita

Kaedah kesepuluh: Penggunaannya jangan sampai membuat si wanita takabur, sombong dan membanggakan diri dan tinggi hati dihadapan orang lain

Kaedah kesebelas: Terutama, dilakukan untuk suami. boleh juga ditampakkan dihadapan yang halal melihat perhiasannya sebagaimana difirmankan oleh Allah dalam Al-Qur'an ayat 31 dari surat An-Nur

Kaedah keduabelas
: Jangan bertentangan dengan fitrah

Kaedah ketigabelas
: Jangan sampai menampakan aurat ketika dikenakan. Aurat wanita dihadapan sesama wanita adalah dari mulai pusar hingga lutut namun itu bukan berarti seorang wanita bisa dengan wanita menampakan perut punggung atau betisny dihadapan sesama wanita tetapi maksudnya adlah bila diperlukan, seperti ketika hendak menyusukan anak atau mengangkat kain baju unutk satu keperluan sehinggan sebagian betisnya terlihat, dst. Adapu bila ia sengaja melakukannay karena mengikuti mode dan meniru wanita-wanita kafir, tidak dibolehkan.Wallahu'alam. dan terhadap kaum laki-laki adalah seluruh tubuhnya tanpa terkecuali..

Kaedah keempat belas: Meskipun secara emplisit , janggan sampai menampakan postur wanita bagi laki yang bukan mukhrim menampakan diri wanita dan menjadikannya berbeda dari wanita lain, sehingga menjadi pusat perhatian. itulah yang dinamakan : jilbab modis.

Kaedah kelima belas: Jangan sampai meninggalkan kewajibannya, sebagaimana yang dilakukan oleh sebagian wanita pada malam penggantin mereka atau pada berbagai kesempatan lainnya.

copylink

9 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Sat Sep 12, 2009 4:33 am

dheadz

avatar
Admin
Admin
Kan bagus jika ramai rakyat wanita di negara tercinta ini ikut tips2 yang kat atas ni. Sejuk je mata memandang. Wanita sekarang, ramai yang berdandan, berhias ke pejabat (atau bila keluar rumah) tanpa mengira apa yang sepatutnya tidak harus dilakukan. Apa yang mereka mungkin fikir ialah untuk nampak cantik, menawan, bergaya, ikut fesyen terkini, di mata orang lain. Wallahualam.

Semoga mereka2 ni mendapat hidayah dari Allah swt.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

10 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Sat Sep 12, 2009 8:37 am

insyirah

avatar
Moderator
Moderator
ORANG PEREMPUAN PAKAI WANGIAN Smile

Imam An-Nasai ada meriwatkan satu hadis, daripada Al-Asya’ri berkata, bahawa Nabi SAW bersabda;

أَيُّمَا امْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلَى قَوْمٍ لِيَجِدُوا مِنْ رِيحِهَا فَهِيَ زَانِيَةٌ

Maksudnya;
“mana-mana perempuan memakai wangian, kemudian lalu dihadapan satu kaum yang mereka boleh terhidu bauan tersebut,
maka perempuan itu adalah penzina[1]”

Hadis ini menjelaskan kepada kita larangan terhadap perempuan yang memakai wangian sehingga dapat dihidu oleh lelaki ajnabi. Tindakan tersebut adalah haram kerana ia boleh melahirkan fitnah. keadaan ini berlaku, jika wangian yang dipakai itu mempunyai aroma bauan yang terlalu kuat.

Adapun wangian yang berbau nipis; tidak kuat yang dipakai oleh seseorang perempuan dengan tujuan menutup bau tubuhnya, maka itu tidak menjadi haram, tetapi dipandang makruh oleh As-Syaikh Dr Atiah Saqar.

Dipandang makruh oleh Dr Atiah Saqar kerana, wangian yang nipis itu boleh didapati apabila perempuan yang memakai wangian tersebut berada ditempat yang sesak. Pun begitu, wajib baginya menghindarkan diri dari terlahirnya sebarang fitnah dengan sebab memakai wangian, waimma aroma baunya nipis sekalipun.

Disamping itu juga, perlu diingatkan bahawa menghilangkan bau badan, tidak semestinya dengan memakai wangian, tetapi ia boleh hilang dengan mandi, atau basuh pada badan yang boleh melahirkan bau badan tersebut, seperti disebabkan peluh dan sebagainya.

Penjelasan ini dikhususkan kepada perempuan yang memakai wangian untuk lelaki selain dari suami mereka. Adapun untuk suami mereka, memakai wangian merupakan ibadat, kerana itu akan melahirkan bertambah kasih sayang antara suami dan isteri. Begitujuga, tidak menjadi haram atau makruh, malah dikira ibadat apabila seseorang perempuan itu memakai wangian untuk sesama mereka.

Sekian

p/s : article ini merujuk kepada kitab Fatawa min Ahsanil kalam, karangan Dr Atiah Saqar.

Wallahu'alam


Aisey kak Aysa, orang arab kan.. hihi kalau tak make up JAUH lebih cantik kan, hihihihi... Wink Tapi arab pun de banyak jenis juga, yang jamilah jiddan, haih sampai de yang tak sanggup tengok Embarassed kalau sebaliknya pun tak sanggup juga dek kerana make up. Akhir zaman...


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

11 Re: Tips Kecantikan untuk wanita 30an on Sun Sep 13, 2009 3:59 pm

izyan insyirah

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
dheadz wrote:Kan bagus jika ramai rakyat wanita di negara tercinta ini ikut tips2 yang kat atas ni. Sejuk je mata memandang. Wanita sekarang, ramai yang berdandan, berhias ke pejabat (atau bila keluar rumah) tanpa mengira apa yang sepatutnya tidak harus dilakukan. Apa yang mereka mungkin fikir ialah untuk nampak cantik, menawan, bergaya, ikut fesyen terkini, di mata orang lain. Wallahualam.

Semoga mereka2 ni mendapat hidayah dari Allah swt.

betul tu dheadz...
kadang2, dua tiga meter kita dh boleh terhidu bau bauan yg dikenakan....
belum muncul empunya diri, bunyi kasut tumit yg dihentak2 sudah mengetuk2 gegendang telinga...

berhiaslah sesederhana mungkin...tidak melampau2...dan tidak meletakkan diri ke dalam dosa....

http://izyaninsyirah.blogspot.com

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum