Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

EFFECTS OF COLD WATER & AMALKAN MINUM AIR PANA

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

haziman


Ahli Senior
Ahli Senior


For those who like to drink cold water, this article is applicable to you. It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion. Once this "sludge" reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine. Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.
A serious note about heart attacks - You should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting. Be aware of intense pain in the jaw line.
You may never have the first chest pain during the course of a heart attack. Nausea and intense sweating are also common symptoms. 60% of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up. Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know the better chance we could survive.
A cardiologist says if everyone who reads this message sends it to 10 people, you can be sure that we'll save at least one life. Read this & Send the link to a friend. It could save a life. So, please be a true friend and send this article to all your friends you care about.

Its never late....Forward soon...




Baca dan terus sebarkan kepada teman dan kenalan anda.

Serangan Jantung dan Amalkan Minum Air Panas ....

Artikel ini berguna untuk semua.


Bukan sahaja amalan meminum air panas selepas makan, tetapi berhubung SERANGAN JANTUNG!!!!.
Secara logik..., mungkin ada kebenarannya.. Orang-orang China dan Jepun mengamalkan minum teh panas sewaktu makan... dan bukannya air berAIS. Mungkin sudah tiba masanya kita meniru amalan minum air panas
sewaktu menikmati hidangan!!!!

Kita tidak akan kehilangan apa-apa... malah
akan mendapat faedah dari amalan ini.

Kepada sesiapa yang suka minum AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca. Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan.
Walaubagaimanapun, AIS akan membekukan makanan berminyak
yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita.
Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.
Jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.

:Nota penting tentang SERANGAN JANTUNG!!!

Anda patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri.
Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada anda.
Anda mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada
serangan pertama serangan jantung.
Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa. Malah 60% penghidap SAKIT JANTUNG tidak bangun selepas tidur.
Marilah kita berwaspada dan berhati-hati.
Lebih banyak kita tahu, lebih cerah peluang kita untuk terus hidup...
PAKAR SAKIT JANTUNG berkata, jika semua orang yang mendapat e-mail ini menghantar kepada 10 orang yang lain, beliau yakin akan dapat menyelamatkan satu nyawa.
Baca ini.... ia juga mungkin dapat menyelamatkan nyawa anda!!!!.

**Jadilah teman yang setia dan teruskan menghantar artikel ini kepada teman-teman yang anda sayangi.....!!!!


fwd emel..

azizul


Admin
Admin
maaflah, azizul sebenarnya tak berapa yakin dengan kenyataan ini... tanggapan umum ialah minum air sejuk merbahayakan kesihatan, minum air panas tidak..


drpd Al-Quran


"Dan ingatlah akan hamba Kami Ayyub ketika ia menyeru Tuhannya, 'Sesungguhnya, aku diganggu setan dengan kepayahan dan siksaan.'(Allah berfirman) 'Hentakkanlah kakimu, inilah air yang sejuk untuk mandi dan untuk minum.'" (Shaad [38]: 41-42)


seeloknya minum air sejam sebelum atau selepas makan... sebab apa? tak ganggu enzim yg membantu proses pencernaan...


kalau nak tahu, azizul akan mandi air+ais (bukan ais... sebab ais saja tak sejuk...) kalau demam... cepat je kebah demam...

http://al-insyirah.forummotion.com

aysarahanan


Moderator
Moderator
salam
air sejuk berais?atau air sejuk biasa(air kosong)??


azizul:
dalam ayat quran yg azizul bagi tu,air sejuk yang macamana ye?

azizul


Admin
Admin
air sejuk yg mcm mana? air sejuk yg sejuk Smile susah nak terangkan... air sejuk yg dingin...

yg azizul faham, yg membezakan kedua2 jenis keadaan ini ialah suhu... satu sejuk , dan lagi satu tidak... azizul biasa minum air sejuk(yg bukan kosong.. mcm milo ais), tapi sangat2 jarang minum air mati yg sejuk

http://al-insyirah.forummotion.com

dheadz


Admin
Admin
terfikir sesuatu bila nampak aysa tanya camtu. rasanya air sejuk yang dimaksudkan dalam ayat al-quran dalam post azizul tu, ialah air sejuk 'mati', bukannya air sejuk berais.

pendapat saya, air sejuk mati adalah ok, bagus tapi air sejuk berais tidak bagus utk diamalkan. kesannya macam dalam post haziman.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

azizul


Admin
Admin
oooo.... sama ada ada ais atau tak, tentu sekali kita boleh meneka kan?
kalau nak dinginkan minuman... letaklah dalam labu sayong... rendamkan daun pandan sekali... tu resepi pahlawan melayu tu....

http://al-insyirah.forummotion.com

indah


Ahli Aktif
Ahli Aktif
Saya ada satu petua bagi batuk...


Kalau kita mcm dah agak2 panas.. nak demam.. mesti dah start batuk.... utk demam selsema... atau ape-ape pun...

Malam sebelum tidur.. ambil dalam 3-10 butir nasi.. then.... masuk kn dlm secawan air suam... Tutup la cawan tu ... biarkan semalaman... esok pagi2... first thing first.... minum air tu dulu lepas bangun tdur... mesti tekak rase lega sangat2 ....

http://www.shindah.blogspot.com

umaruddin


Moderator
Moderator
Assalamualaikum...

Air rendaman nasi... menang banyak khasiat... Insya Allah kalau diminum selepas selawat Nabi.. dapat mengubati banyak penyakit..

http://www.umaruddin.blogspot.com

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum