Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 ~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT on Sun Feb 24, 2008 4:03 am

haziman


Ahli Senior
Ahli Senior

**

[image: Azmil Muztafa]*ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT - AZMIL MUSTAFA*



APABILA disebut nama Azmil Mustapha , majoriti generasi muda tidak akan
dapat mengecam siapa orangnya. Tetapi sebut saja Ali Setan , 'berkat'
daripada siaran ulangan filem tersebut di kaca televisyen , semua orang
tidak kira yang kecil atau dewasa dari kalangan peminat filem Melayu pasti
mengenal pelakon tersohor Malaysia dekad 80-an ini. Azmil, 55 (umur yang
dikira beliau mengikut takwim hijri 22 Safar 1375H) adalah antara sebilangan
artis di Malaysia yang melakukan 'penghijrahan' daripada kehidupan yang
penuh 'lagha' kepada pengabdian diri kepada Allah. Penampilan terakhirnya
adalah sebagai Pengiran Demak dalam filem 'Puteri Gunung Ledang'; watak yang
diilakonkan setelah syarat-syaratnya yang ketat diterima penerbit. Duda
(mempunyai seorang anak dengan bekas isteri pertama dan empat dengan isteri
kedua) dari Shah Alam, Selangor ini telah musafir ke Syria sejak setahun
lalu untuk mempelajari bahasa Arab dan ilmu agama. Wartawan Global Media
Channel (GMC) berkesempatan menemuramah Azmil di Kota Bharu (beliau kembali
ke Malaysia sempena cuti semester pengajiannya) yang hadir memenuhi undangan
untuk menyampaikan ceramah kesedaran Islam anjuran PAS Kawasan Ketereh
baru-baru ini.

*Kenapa saudara memilih untuk ke Syria? *

Saya buat solat hajat, minta dengan Allah, saya nak cari tempat belajar,
Allah berikan petunjuk belajar di Syria. Dengan duit yang saya dapat dari
menyampaikan ceramah-ceramah kesedaran Islam sebelum itu di Malaysia, saya
terbang ke Syria dengan anak-anak saya.

Saya belajar Bahasa Arab di Maahad Taalim Lughatal Arabiah Lil Ajnabi
(Institut Pengajian Bahasa Arab Bagi Orang Asing).Kalau saya terus masuk
kelas (pengajian agama) anjuran syeikh-syeikh pun saya tak reti Bahasa Arab.
Jadi saya belajar Bahasa Arab dahulu. Sementara itu saya belajar Al-Quran,
tajwid dan tasmi' dengan syeikh-syeikh. Saya juga belajar dengan
pelajar-pelajar Malaysia yang ada di Syria.

*Sejak bila sebenarnya saudara ke sana ? *

Sudah setahun. Saya pergi redah sahaja. Tak ada buat rancangan. Dengan empat
orang anak saya turut bersama (tiga perempuan dan seorang lelaki). Yang
sulung kemudiannya balik untuk mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) di sini. Jadi kekallah tiga orang yang tinggal bersama saya
di sana.

Anak saya Noramalia Batrisya ,15, dan Mohd. Bazli Shafri, 13, belajar di
Jami' Abu Nur, sebuah kolej Islam antara yang termasyhur di Syria. Yang
kecil baru masuk umur tujuh tahun dan belajar di darjah satu. Enam bulan
pertama mereka dimasukkan dalam kelas bahasa Arab. Tidak ada masalah untuk
mereka mengikuti pengajian dan sekarang sudah fasih berbahasa Arab. Saya
amat puas hati dengan perkembangan mereka.

**

*Puas hati macam mana?**
*Dengan perubahan perwatakan. Di Malaysia, dekat Shah Alam tempat kami
tinggal dahulu banyak pengaruh yang tidak sihat. Cara hidup moden . Tapi di
sana mereka mengaji Quran tiap-tiap hari, solat tidak tinggal dan pergaulan
dijaga.

Malah mereka sempat menasihati kakak yang pulang ke Malaysia "jangan tengok
lelaki" bukan berkawan, tengok pun mereka tak bagi.

Di sana pergaulan antara lelaki dan perempuan amat dibatasi. Kita payah nak
lihat pergaulan secara bebas berlaku . Duduk satu meja pun tak ada.

Kalau di Yaman, negeri yang berjiran dengan Syria, dalam bas kalau hanya
ada seorang wanita yang menjadi penumpang , yang lelaki tidak akan naik dan
sanggup tunggu bas yang lain datang untuk dinaiki. Bimbang timbul fitnah
walaupun hanya sebagai penumpang. Masing-masing sangat prihatin untuk
menjaga perkara ini.

Antara perubahan yang ketara saya dapat lihat adalah pada anak perempuan
saya, Noramaliya. Dia sebenarnya pelajar yang lemah. Semasa bersekolah di
Malaysia, biasanya dia mendapat kedudukan 35 ke bawah.

Dulu tinggal di Shah Alam, dia selalu ponteng sekolah. Tengok wayang di
KLCC.

Pergi ke sekolah tapi dalam beg ada pakaian lain untuk ditukar. Itu dah
memang menjadi tabiat pelajar sekolah di Malaysia.

Sampai di Syria, dia jadi pelajar yang terbaik. Padahal dalam kelas ada
pelajar-pelajar luar negara yang lain seperti dari England, Afrika Selatan,
Kazakhstan , China dan lain-lain. Dia yang muncul pelajar terbaik

*Bagaimana saudara menyara kehidupan di Syria? *

Tidak ada pendapatan tetap tapi saya sangat bernasib baik kerana mendapat
bantuan. Saya diberi tempat tinggal percuma oleh seorang Syeikh di sebuah
apartmen di pinggir Damsyik. Saya akui duit pun tak banyak tapi diam tak
diam sudah sampai setahun saya di sana dan tidak timbul sebarang masalah
besar.

Kita kena yakin rezeki itu datang daripada Allah. Ada saja duit yang masuk.
Sentiasa ada bantuan diterima kerana saya dan anak-anak dikira orang yang
sedang menuntut ilmu.

Malah ia sampai ke tahap saya kadang kala terpaksa buang makanan yang diberi
oleh jiran kerana terlampau banyak.

Dan di sana kita yang pergi belajar dengan Syeikh ini bukan kita yang
membayar Syeikh tapi mereka pula yang memberi duit pada kita. Perkara ini
sudah jadi kebiasaan orang Syria . Jika tidak pun, dia akan beri kita roti
setiap kali pergi belajar. Pergi solat Jumaat pun dapat duit. Budaya memberi
amat dititikberatkan. Paling kurang, yang dewasa akan menyediakan gula-gula
dalam poket untuk diberi kepada kanak-kanak.

Saya juga terkejut kerana kadang-kadang menerima sumbangan yang nilainya
mencecah RM1000. Kalau yang kaya lebih lagilah mereka sumbangkan. Anak
kepada Syeikh yang menyediakan rumah percuma untuk saya pernah menyumbang
jutaan ringgit kepada fakir miskin dalam bulan Ramadhan.

**

*Kenapa saudara fikir perubahan-perubahan positif sama ada kepada anak atau
saudara sendiri boleh berlaku? Adakah perbezaan antara Syria dan Malaysia
ini begitu ketara sekali sedangkan kedua-duanya adalah bumi orang Islam?*

Bumi Syria ini ada kelebihan. Saya daripada kecil sampai besar memang
belajar di sekolah yang tidak berasaskan kepada Islam. Saya menuntut di dua
buah sekolah mubaligh Kristian iaitu La Salle Institution dan St John
Institution. Dari situ saya menyambung pula pelajaran ke Indiana University
di Amerika. Daripada kecil sehingga dewasa, saya tidak pernah belajar dan
khatam al-Quran.

(Di Amerika , Azmil belajar dengan pengkhususan dalam penerbitan televisyen,
radio dan filem. Beliau hanya tinggal tiga lagi jam kredit untuk dihabiskan
sebelum dihantar pulang ke Malaysia oleh Jabatan Imigresen Amerika. Tindakan
itu diambil ketika Amerika membuat penapisan orang-orang Islam dari negara
luar berikutan kemenangan kumpulan Islam (Syiah) menjatuhkan kerajaan beraja
Shah Mohammad Reza Pahlavi. Azmil dikesan bekerja sambilan walaupun syarat
hanya membenarkan pelajar luar yang mempunyai 12 kredit atau lebih sahaja
untuk berbuat demikian. Ayahnya Dato' Mustapha Kamil Yassin, bekas pensyarah
di Universiti Malaya dan Universiti Sains Malaysia tidak mahu Azmil
mengambil biasiswa kerana kedudukannya sebagai kakitangan kerajaan gred A

Mula-mula saya berubah dulu nak baca surah al- Fatihah pun tak boleh. Kena
baca mengikut tulisan rumi. Nak sembahyang semua ayat kena ditulis ke huruf
rumi. Tak pernah dapat hafal. Sehinggalah apabila saya ke Syria.

Di sana, anak-anak saya belajar Al-Quran dengan seorang syeikhah (ustazah)
di rumahnya. Selepas sebulan syeikhah tersebut datang melawat ke rumah. Dia
mahu melihat keadaan keluarga macam mana. Bila datang dia meminta saya
mengajar anak-anak. Dia suruh saya baca satu surah. Bila "check" ayah baca
pun tak betul, dia pun minta anak muridnya yang lain tolong ajarkan
anak-anak saya.

Tapi alhamdulillah berkat mengaji tiap-tiap pagi, kini saya sudah boleh
menghafal satu, dua muka surat dengan senang. Ini memang saya pelik. Saya
rasa ini memang kesan tinggal di bumi Syam (Syria), bumi para anbiya'.

Dahulu negara ini tertutup. Sebab ia mengikut pengaruh Rusia. Jadi negara
lain menyisihkannya. Apabila Syria disisihkan, ia sebenarnya terselamat.

Macam di Malaysia, apabila dibuat dasar terbuka, semua pengaruh dapat masuk,
ia merosakkan kita.

Budak-budak sekarang budaya sendiri pun tak kenal . Dan dia tak mahu ikut.
Dia lebih seronok ikut budaya asing, budaya Barat. Budaya ini di Melayukan
dengan bahasa. Tapi isinya tetap dari pengaruh yang menyimpang dari ajaran
Islam.

*Adakah kerana saudara bimbangkan keadaan begini sehingga sanggup membawa
anak-anak jauh dari Malaysia ?*[image: Azmil Mustafa]

Sebab benda inilah saya bawa anak-anak keluar. Bila saya bawa anak-anak
keluar, ada kawan-kawan yang tegur saya " Jadi anak kamu ini tidak ada SPM.
Macam man nak cari kerja?" Saya jawab balik, "Rezeki itu kerana Allah bukan
kerana SPM". Orang ada SPM pun berlambak tak ada kerja. Ada ijazah UM pun
tak ada kerja. Ada Master USM pun tak kerja. Kita kena ingat rezeki itu dari
Allah.

Sekarang anak-anak saya sudah hafal Juzuk Amma. Saya percaya dalam tiga
empat tahun lagi, Insya Allah satu Quran tu dpat habis dihafal. Itu lebih
berharga. Kalau dia jadi arkitek atau jurutera tapi Quran pun tak tahu buat
apa. Macam saya dulu jadi pengarah filem tapi Quran pun tak tahu, buat apa?

**

*Memberi pendidikan Islam pada anak-anak sehingga sampai berhijrah ke Syria.
Orang lain mungkin tak berpeluang berbuat demikian macam saudara.?*

Saya rasa kalau kita ajar anak kita cara Islam tak ada kekurangannya bagi
saya. Malahan Allah mungkin akan mecurahkan kemudahan kepadanya.

Sekarang kita kongsi raya, kia kongsi hukum, kongsi taraf atau standard
Islam dengan yang lain. Kita membandingkan ajaran Islam dengan yang Barat.
Kalau tak seperti Barat, kita anggap standard kurang. Kita campur aduk hukum
Allah dengan hukum kafir. Inilah yang saya nampak masalah kita pada hari
ini.

Ini pun nak berlaku di Syria pada hari ini. Kalau di negara kita lama dah
dijajah 500 tahun dahulu dan kita masih 'terjajah'. Syria ini dia baru
terbuka tak sampai 10 tahun. Jadi generasi dia sekarang dia baru rosak.
Kalau kita di Malaysia, kerosakan bermula sejak dari generasi bapa kita
dahulu. Mareka agungkan England dan Amerika.

Tetapi bagi saya , kalau orang Syria nak ikut barat pun, agaknya kena juga
dengan fizikal mereka itu. Tapi kita Melayu pun nak mata warna biru, rambut
warna perang. Tak kenalah. Nampak janggal sangat kalau yang Melayu nak
tiru.

**

*Bagaimana kita hendak menghadapi perubahan budaya sebegitu ?
*Di Syria, guru-guru yang pegangannya kuat masih bertahan. Kita di Malaysia,
lebih banyak yang kebaratan daripada Islam. Kita di sini mereka yang nak
kepada Islam sedikit, yang nak kepada barat banyak.

Dari sekolah itu yang diajar. Supaya kita bersedia dengan pengaruh dan
sistem barat. Sekolah-sekolah kita, tamat persekolahan kita berpeluang
belajar sampai ke universiti di Amerika, di England. Tetapi kalau kita
keluar dari pondok atau sekolah agama, peluang sambung belajar itu tidak
seberapa.

Apa yang kita lakukan adalah untuk menyesuaikan diri kepada budaya barat.
Dan ini kita tak sedar. Kita seolah-olah nak menyediakan diri masuk ke
institusi dan sistem yang kerap kalinya meruntuhkan jati diri Islam..

Dan yang peliknya, orang tidak bimbang kalau yang keluar tingkatan enam
sekolah biasa tak boleh baca Alif Ba Ta. Nak masuk sekolah tahfiz pun payah
sebab tak kenal huruf walaupun tamat tingkatan enam. Benda ni dah berlaku
sejak zaman dulu lagi dan kita tidak sedar.

Saya cakap kepada seorang sahabat di Syria kenapa kamu ghairah nak buka
peluang kepada barat. Saya dah tengok keadaan di negara saya apa yang
berlaku. Dia kata mereka pun nak moden. Moden apa? Moden nak tengok
anak-anak terbuang di tong sampah. Moden nak tengok anak-anak mati sia-sia
kerana terlibat denbgan lumba haram. Itu moden buat apa. Pembangunan
sedemikian yang membangun hanya bangunan dan jalan raya. Akhlak runtuh.
Akhlak diruntuhkan kerana nak mencantikkan bangunan dan jalan. Sebab itu
fikirlah, kerana tak ke mana kita dengan pembangunan sebegitu.

*Kenapa remaja dan kita sendiri sebenarnya cenderung untuk meminati budaya
hiburan?*

Sebab memang sudah disediakan sejak daripada dulu. Pendidikan dan cara hidup
disediakan untuk membolehkan anak-anak bersedia menerima sistem yang
menyimpang dari bukan untuk menjadi hafiz atau ulama'. Penyediaan dilakukan
untuk membawa masyarakat ke arah keseronokan.

Kalau kita tengok babak dalam filem Melayu, babak minum arak , berdansa,
sejak dari zaman P Ramlee sudah ada.

Sejak sekolah lagi , anak-anak dibiasakan dengan budaya Barat. Ada sukan
gimnastik sampai terkangkang anak-anak diajar guru; sukan renang, jadi
separuh bogel. Kita disediakan untuk menerima budaya barat. Mana kita
amalkan hukum syariah ? Itu masalah kita.

*Pada pandangan saudara, masalah keruntuhan akhlak ini bagaimana nak
diselesaikan? *

Sekarang kita taat pada hukum yang tidak berpaksikan Islam. Undang-undang
yang dimulakan oleh British dahulu. Cuba kita gunakan hukum syariah, saya
percaya gejala sosial yang teruk dalam negara dapat dikurangkan sebab kita
menyediakan masyarakat untuk ke akhirat. Sekarang kalau membabitkan hukum
Allah, ia dikira hak persendirian. Anda hendak buat atau tidak, itu pilihan
anda sendiri.Tapi mereka (kerajaan) tak galakkan pun. Itulah masalah
sekarang.

**

*Bagaimana kita nak menyedarkan masyarakat?*

Islam ini mesti dijalankan bermasyarakat. Tapi tanggungjawab itu tetap pada
diri sendiri. Kita sendiri mesti mulakan dahulu . Contohnya kita dilatih
berpuasa sama ada di dalam atau dil luar rumah. Walau di mana pun kita tahu
Allah melihat.

Sebab itu kita kena buat pilihan. Dua sahaja pilihan kita. Sama ada ikut
jalan Allah atau ikut syaitan.Tidak ada jalan tengah. Tidak ada kompromi.
Setiap [image: Azmil Mustafa]benda yangt berlaku dalam masyarakat dunia hari
ini kita kena buat pilihan antara yang benar dengan yang tidak. Gunakan
akal.

Islam ini agama untuk yang tahu berfikir. Bukan taat buta tuli. Kalau kita
gunakan akal fikiran baru kita sedar. Kita kena fikir tentang keesaan
Allah. Ini yang kita kena ajar anak-anak. Sekarang apa yang diajar kena cari
duit banyak-banyak. Bila ikut cara Islam barulah ada keberkatan.

**

*Berbalik kepada dunia hiburan, adakah tidak ada ruang sebenarnya untuk ia
menjadi lebih baik?*

Boleh kalau industri kita industri yang beriman. Tapi industri kita meniru
Bollywood, Hollywood, Hong Kong dan lain-lain. Kita menuju ke arah
keruntuhan. Ini yang bahayanya.

**

*Nasihat kepada rakan artis*

Pendek sahaja ; *Allah melihat apa yang kamu buat.*



fwd emel





2 Re: ~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT on Mon Feb 25, 2008 10:38 am

dheadz


Admin
Admin
Alhamdulillah, dia dah sedar, bolehlah menjadi teladan kepada yg lain..

Bagaimana dengan kita ni?


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

3 Re: ~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT on Mon Feb 25, 2008 7:51 pm

aysarahanan


Moderator
Moderator
terima kasih banyak2 untuk info kat atas,maklumat baru untuk aysa..

hmmm Syria.....pusat pengumpulan ilmu dan ulama`


macamana diorg sendiri boleh jaga adab dan adat?subahanallah,mana nak cari umat sekarang yang benar2 memuliakan orang lain ...
jaga perbatasan dan pergaulan..
dan memuliakan wanita...adakah sebab mereka baru dijajah?beznyer kalo malaysia macamtu juga.. Crying or Very sad

begitu juga dengan yaman,betul2 menjaga wanita mereka....
kalo di yaman susah nak tengok perempuan sana keluar bersendirian atau keluar jalan2,melainkan dengan keluarga sendiri,mereka kaya dengan budaya mereka,walaupon tak maju macam negara lain,alhamdulilah negara ni belum penah dijajah oleh mana2 negara asing.....

rase2 ade peluang ke negara kita buat macam tu?? Rolling Eyes

4 Re: ~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT on Tue Feb 26, 2008 8:05 am

haziman


Ahli Senior
Ahli Senior
kalau negara kita macam ni tak boleh rasanya..tapi kalau nak buat mungkin ambil masa yang amat panjang..hahaha

5 Re: ~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT on Tue Feb 26, 2008 9:52 am

dheadz


Admin
Admin
Negara kita ada bermacam agama, kaum, budaya, kepercayaan masing2, sebab itulah sukar untuk lakukan apa yang penduduk Syria, Yaman lakukan. Kalau Islam dominan dan agama lain tidak, insyaallah boleh. Tapi nampaknya hari ini, agama lain pun dah semakin naik ke taraf dominan. Apa la agaknya akan berlaku kepada agama Islam di Malaysia pada masa depan, masa anak cucu cicit kita nanti? Adakah lebih tinggi nilainya, atau semakin merudum setanding dengan pembangunan yang semakin pesat? Ntahlah...

Yang penting kita pada hari ini. Buat apa yang perlu, harus, wajib kita lakukan. Jangan mudah terpesona, lalai dengan arus semasa. Smile


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

6 Re: ~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT on Mon Mar 24, 2008 8:52 pm

fazley


Ahli Junior
Ahli Junior
Thankz sgt2...maklumat yg baik utk dikongsi...wau bestnye negara syria dan yaman...mst tenang kan kat syria dan yaman...kalau ade rezki leh pg melancong kat sane....hehehe... Very Happy

7 Re: ~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT on Tue Mar 25, 2008 2:41 am

aysarahanan


Moderator
Moderator
ahlan wasahlan..hihi
sonok pie yaman....
dan unik sangat...
....

8 Re: ~ALLAH MELIHAT APA YANG KAMU BUAT on Mon Mar 31, 2008 9:01 am

insyirah


Moderator
Moderator
InsyaAllah kak Asya Smile
Nampak gayanya ada rezeki nak ke Syria nih... Hikhik... Smile
InsyaAllah pada akhir bulan April ni saya akan terbang ke Saudi Smile
Berkat doa dr sahabat semua... Jazakumullah.


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum