Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

hayya bil Arabiah :)

Go to page : 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 4]

1 hayya bil Arabiah :) on Wed Feb 20, 2008 2:50 pm

insyirah


Moderator
Moderator
Assalamualaikum...

Hihihi... kelakar lak rasanya... sbb x pandai pun bhs arab Smile

Just try Smile
Harini nak ambil ayat ni : Fi kulli lamhatin wa nafasin 'adada ma wasi'ahu 'ilmullah.
Maksudnya : Dalam setiap hembusan nafas terkandung berbagai ilmu Allah.



Last edited by insyirah on Wed Feb 20, 2008 2:50 pm; edited 1 time in total


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

2 Re: hayya bil Arabiah :) on Wed Feb 20, 2008 3:56 pm

dheadz


Admin
Admin
Hmm.. ok gak tu. Ada ayat dalam bahasa arab dan ada juga penerangan tentangnya dalam bahasa melayu.

Tapi, kalau boleh post camana nak belajar bahasa arab dari mula, ok juga. Macam sebutan 'buku', bu = ?, ku = ?. Bahasa arab, lain kot caranya.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

3 Re: hayya bil Arabiah :) on Wed Feb 20, 2008 4:22 pm

insyirah


Moderator
Moderator
Kalau x silap, dalam Arab buku = kitab Smile

**ana sedang memujuk sahabat ana, dia salu ngajar arab kat ana. Nak tanya kalau2 dia ada kelapangan leyh suh dia jd mentor kat sini.**


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

4 Re: hayya bil Arabiah :) on Wed Feb 20, 2008 11:38 pm

aysarahanan


Moderator
Moderator
amik yg senang2 dlu yang salu kita sebut...ada persamaan ngn bahasa arab

contoh:

kitab
halal
haram
masjid
nikah
mas`alah(masalah)
musykil

apa lagi yer..banyak jer lagi... Very Happy

suh insyirah sambung plak...Smile

5 Re: hayya bil Arabiah :) on Thu Feb 21, 2008 3:47 pm

insyirah


Moderator
Moderator
Madrasah (sekolah)
Musolla (surau)

Lagi..Lagi...
Mana la mentor tu erk... mentor tu tanye, seminggu berapa kali dia kene post?


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

6 Re: hayya bil Arabiah :) on Thu Feb 21, 2008 5:31 pm

dheadz


Admin
Admin
Hm.. banyak perkataan2 yang kita biasa dengar diambil terus dari perkataan arab rupanya. Tak tahu tentang ni, biasa dengar orang cakap je, ingatkan bahasa melayu, rupanya bahasa arab. mekacih atas tunjuk ajar... Very Happy

Mentor mana ni? Yanna ke? kata kat dia, dia kena post sebanyak yg mungkin setiap minggu. Heheheheh.. Smile


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

7 Re: hayya bil Arabiah :) on Thu Feb 21, 2008 6:02 pm

insyirah


Moderator
Moderator
Bukan Yanna... Smile
Hihihi, ana dah deal dengan sorang sahabat yang selalu ajar B Arab pada ana. Hihi, alhamdulillah ana senang dengan cara dia. Cuma bila dia nak reg nick, ana tak pasti. Hmmm... Hopefully dia ada masa untuk sahabat2 di sini Smile

Iye la... banyak perkataan biasa yang kita dengar sebenarnya ambil dr bahasa arab Smile

Doa
Khilaf

banyakkk le... hehehe... suh mentor la ngajar

ana la arif - sy tak pandai Smile


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

8 Re: hayya bil Arabiah :) on Thu Feb 21, 2008 8:12 pm

aysarahanan


Moderator
Moderator
ha...sambung sket...

-kertas
-nama2 hari2 tu pon sama(ahad,isnin,selasa,rabu,khamis)
-jemaah
-arif
-kanun

banyak lagi...
banyak perkataan melayu diambil dari bahasa arab,cuma cara menyebut berbeza sedikit

9 Re: hayya bil Arabiah :) on Fri Feb 22, 2008 9:26 am

insyirah


Moderator
Moderator
Nak tanye, apa beza fasih dengan fasohah? Very Happy
Kak Aysa, Jorden arab fusha ke amniyah? Smile


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

10 Re: hayya bil Arabiah :) on Fri Feb 22, 2008 7:24 pm

aysarahanan


Moderator
Moderator
jordan campur bahasenyer..amiyah(loghat/b.kampung) dan fushah(bahsa baku)..bahasa amiyah hampir sama dengan bahasa fushah,
tapi banyak2 negara arab,bahasa arab mesir unik sikit,sebab semua org penduduk kat negara arab akan memahami bahasa arab mesir,tapi sedikit bilang penduduk mesir yg memahami bahasa negara arab lain,uniknyer bahasa arab mesir ni..cantik walaupon tak berapa nak faham.. Very Happy

11 Re: hayya bil Arabiah :) on Sun Feb 24, 2008 1:26 am

traxx_racer


Ahli Senior
Ahli Senior
wah.. meriah juga kt sni yee..
blaja bahasa arab.. bahasa syurga..
sronok wey..

12 Re: hayya bil Arabiah :) on Sun Feb 24, 2008 2:11 am

aysarahanan


Moderator
Moderator
insyirah wrote:Nak tanye, apa beza fasih dengan fasohah? Very Happy

fasih dan fasohah...

fasih:yg bercakap betul,yg fasih(orang)
contoh:rojul fasih(lelaki fasih@petah)

fasohah :kefasihan,bahasa yang tepat dah betul.

13 Re: hayya bil Arabiah :) on Sun Feb 24, 2008 9:29 pm

kika diyal chokolah


Ahli Baru
Ahli Baru
assalamualaikum,kaifa halukum?? hal antum bikheir??...

ana memperkenalkan diri ana dl,name ana mohd azizul hakim,tp leh pnggil ana g-jul...
erm,ana ni ade dijemput oleh insyirah utk mnjadi mentor dlm ruangn bhse arab ni.So,lps bape kali pkir ana pn setuju dgn pelawaan tu dan insyaAllah ana akn cube menolong sebanyak mane yg ana mampu...memandangkan ana ni pn masih blaja lg,so segale kekurangan dan kesilapan ana pohon maap dr skrang ye,hehe...ana tgk pn antum semue ade minat nak blaja bhse arab,bgslah ana ucapkan,pastu ana prasan ade 1rg ustazah dr jordan,leh la ye tolong menolong,post2 pape yg brkaitan dgn bhse arab...smpi sini shje dulu perkenalan ana,insyaAllah ana akn cube menolong antum semue...bittaufiq wannajah... Cool

14 Re: hayya bil Arabiah :) on Mon Feb 25, 2008 9:36 am

insyirah


Moderator
Moderator
Waalaikumussalam whb ustaz Smile Eh silap... Dengan kika diyal chokolah tak leh panggil ustaz, nanti dia x selesa... Nak panggil ape ni? Mentor tu buleyh ker?

Malu lak ana tetiba sebut nama ana Embarassed

Alhamdulillah, ana bilkhair... wa akhi? Naam, ada sorang ustazah jorden... Cakap pasal arab mesir ni kan, ana selalu kunpiyus la bila communicate ngan kawan-kawan dr Mesir. Sbb apa dorang cakap, bile ana minta sahabat terjemahkan, lain macam je maksudnye. Hmmm.. Kak Aysa haritu gi Mesir, senang x nak communicate? Cool Sbb ana pernah pergi Saudi jer... X susah sebab dorang leyh cakap bhs Melayu. Huhuhu...


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

15 Re: hayya bil Arabiah :) on Mon Feb 25, 2008 10:21 am

dheadz


Admin
Admin
kika diyal chokolah wrote:assalamualaikum,kaifa halukum?? hal antum bikheir??...

ana memperkenalkan diri ana dl,name ana mohd azizul hakim,tp leh pnggil ana g-jul...
Selamat datang ke forum Al-Insyirah ni g-jul. minta tunjuk ajar mana yang boleh ye. Wink

Selamat berforum..


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

16 Re: hayya bil Arabiah :) on Mon Feb 25, 2008 10:26 am

insyirah


Moderator
Moderator
Nak tanye ni.. sesapa je la yg jawab erk Wink

Apa maksud izzaiyik? Adakah sama ngan ayat 'kaifa haluk?' Wink
Lagi satu robbul bait? sebb kunpiyus ngan baitul rabb... uwaaaaaa Sad

flower


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

17 Re: hayya bil Arabiah :) on Mon Feb 25, 2008 6:31 pm

aisha-humaira


Ahli Baru
Ahli Baru
DIA KEKASIH ALLAH


Malu rasanya menyatakan cinta
Kepada dia Kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa

Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Di dalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat

Selagi upaya kuturuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga di dunia mendapat berkat
Di Akhirat sana beroleh syafaat

Kerana peribadinya aku terpesona
Kerna budinya aku jatuh cinta
Rinduku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku di taman syurga

Ya Rasul ku rindu padamu syafaatkan daku
Ya Rasulullah ku rindu padamu

Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah Yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Bererti cinta kepada Allah

18 Re: hayya bil Arabiah :) on Mon Feb 25, 2008 7:13 pm

aysarahanan


Moderator
Moderator
insyirah wrote:Cakap pasal arab mesir ni kan, ana selalu kunpiyus la bila communicate ngan kawan-kawan dr Mesir. Sbb apa dorang cakap, bile ana minta sahabat terjemahkan, lain macam je maksudnye. Hmmm.. Kak Aysa haritu gi Mesir, senang x nak communicate? Cool Sbb ana pernah pergi Saudi jer... X susah sebab dorang leyh cakap bhs Melayu. Huhuhu...

adeii la syira,bocor rahsia k.aysa... Embarassed Wink

tak de la susah sgt nak paham,tapi kadang2 ade jugak tak paham sbb pekat sgt loghatnyer..
nak tiru pon tak pandai..lagipon kat sane pon sama ramai arab pandai cakap melayu..siap pandai cakap klantan lagi.. Cool
kene berguru ngn syira lagi nih.. Surprised

indahkan bahasa syurga ni,lagi dalam kita hayati makin seronok....
blajala bahasa arab walaupun sepatah...

19 Re: hayya bil Arabiah :) on Tue Feb 26, 2008 2:53 pm

insyirah


Moderator
Moderator
Kenapa laks kene berguru ngan adek ni kak? Smile
Hmmm... InsyaAllah, nak berguru untuk origami adek tau la... Huhu, kalau nak berguru utk lughah arab, sowi bukan adek orangnye. Sesat lak nnt Razz Uwaa... akak x mo jawab ke soalan syirah tu... apa maksud rabbul bait ngan baitulrabb Smile


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

20 Re: hayya bil Arabiah :) on Tue Feb 26, 2008 4:19 pm

kika diyal chokolah


Ahli Baru
Ahli Baru
erm,izzayyik @ izzayyak...ana x sure mn 1 yg btul,sbb ana pn x duk mesir,...tp,ape yg ana tau,klu ditranslate ke arab fusha,maksud die 'kaifa haluk'....

ok,psl robbul bait dan baitul robb ade beze, bile kite sebut robbul bait @ robbatul bait,maksud die penjage rumah @ suri rumah....beze lak ngn baitur robb yg brmaksud rumah Tuhan @ istilah lain rumah Allah iaitu masjid...wallahu a3lam

21 Re: hayya bil Arabiah :) on Tue Feb 26, 2008 4:28 pm

insyirah


Moderator
Moderator
Suri umah Very Happy
Allahuakbar, sabar jer la.. Siap la orang yg kasi ayat tu kat ana.. Huhuhu Embarassed
izzayyik @ izzayyak... ana x pasti yang selalu ana dapat izzaiyyik jer mungkin sebab ppuan la kot. Hmmm... ni arab mesir ker? Rolling Eyes


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

22 Re: hayya bil Arabiah :) on Tue Feb 26, 2008 4:30 pm

kika diyal chokolah


Ahli Baru
Ahli Baru
erm,setahu ana arab mesir,hehehe...klu arab maghribi lain lak perkataan die..

23 Re: hayya bil Arabiah :) on Tue Feb 26, 2008 4:34 pm

insyirah


Moderator
Moderator
Aih... Arab pun ada arab mesir, arab maghribi... Hihi, pening Very Happy
Kena la mentor buka kelas awal-awal ni, hihi Very Happy InsyaAllah patik sedia menadah ilmu dari tuan hamba. Kak Aysa, sekali la yer jadi mentor sini... Hihihi, best... best Razz


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

24 Re: hayya bil Arabiah :) on Tue Feb 26, 2008 4:38 pm

yanna_syaddiqin


Ahli Junior
Ahli Junior
Salam'alaiki..
alhamdulillah..mentor yg syira jemput sudi jd cikgu..
Allahuakbar..besar sngguh jasamu syiraa.. Smile
ni yg syg kt anti ni..hehe

buleh tak ana minta sedikit senarai tntg
kata sapaan pd kepada sahabat?
selain 'kaifa halukum'.. Embarassed

klu buleh lg..beserta makna..
rase segan sgt nk tnye..
tp ana xtau..huwaa... Crying or Very sad
minta pndgn bernas dr sahabat2 ana yg sejati..
syukran jazilan..

http://www.friendster.com/muslimat

25 Re: hayya bil Arabiah :) on Tue Feb 26, 2008 4:40 pm

kika diyal chokolah


Ahli Baru
Ahli Baru
maksud ana ngn arab mesir dgn arab maghribi tu,dialek diwoang brbeze...hehe,tp xpe,x pnting pn blaja dialek @ ammiyah @ darijah ni...just klu nak membantu dlm brmuamalah dgn rakyat kt dlm sesuatu negare tu je...

ok,berkenaan lafaz selain 'kaifa halukum' @ 'kaifa haluka',kite leh gak pakai ayat2 lain cnthnye...

-Hal anta bikhoir ,(adekah awk sihat)
-kaifa sihhatuka ?(bagaimane kesihatan awk)
-kaifa umuuruka ?( same maksud dgn kaifa haluka)
-hal ahwaluka @ umuuruka toyyibah? (adekah urusan2 kamu brjalan dgn baik)

selamat brtutur dlm bhse arab...

26 Re: hayya bil Arabiah :) Today at 8:07 am

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 4]

Go to page : 1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum