Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

Cara Merangsang Anak Makan

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Cara Merangsang Anak Makan on Fri Sep 04, 2009 6:42 am

muzafar

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
Memang ramai kanak-kanak meragam kerana tidak mahu makan. Ibu bapa pasti bimbang jika keadaan berlarutan kerana ia boleh menjejaskan kesihatan si kecil.

Antara cara yang boleh dilakukan bagi menggalakkan anak makan adalah seperti berikut:

# Menyediakan makanan sebaik waktu makan iaitu mendidik supaya anak makan pada waktu ditetapkan.

# Jadikan waktu makan sebagai waktu berkumpul seisi keluarga.

# Galakkan anak menghabiskan makanannya. Berikan pujian setiap kali dia menghabiskan makanan. Cara ini boleh memberi rangsangan positif kepada minda anak.

# Elak memberi makanan ringan ketika menghampiri waktu makan kerana ia boleh menjejaskan selera anak.

# Jadikan masa makan sebagai waktu menggembirakan.

# Jika anak cerewet, hiaskan makanan dengan cara kreatif untuk menarik minat mereka makan. Kebanyakan kanak-kanak suka makanan cantik dan menarik.

Malah, mereka lebih berselera untuk menikmati makanan yang cantik.

# Pelbagaikan jenis hidangan untuk anak. Beri anak peluang mencuba jenis makanan baru setiap hari bagi mengelakkan mereka rasa jemu.

# Hidangkan buah-buahan yang dipotong kecil dan disusun menarik untuk menggalakkan anak makan buah-buahan.

# Gantikan air kordial dengan jus buah yang diproses sendiri. Melalui cara ini, anda dapat mengawal kandungan gula dan menggalakkan pengambilan serat untuk si kecil.


-email-

2 Re: Cara Merangsang Anak Makan on Sat Sep 05, 2009 10:42 am

izyan insyirah

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
anak sedara sy mmg jarang sangat makan..4 tahun baru..mmg susah nk bg makan..

tapi klu makan ramai2 satu family bkumpul, mmg dia banyak makan...

http://izyaninsyirah.blogspot.com

3 Re: Cara Merangsang Anak Makan on Mon Sep 07, 2009 2:10 am

nurul muslimah

avatar
Ahli Junior
Ahli Junior
Assalamu'alaikum..

nk komen xde anak..hehe..anak sedara ada la~..plus anak tudung..

izyan insyirah wrote:anak sedara sy mmg jarang sangat makan..4 tahun baru..mmg susah nk bg makan..

tapi klu makan ramai2 satu family bkumpul, mmg dia banyak makan...

haa..sama lah dgn anak sedara sy pun...umo dh 4 thun tp malas gak nk makan..nasib baik ada acik dia yg tolong abehkan mknn tu..ngeh3~ lol!

tp..selang 2, 3 minit klu minum susu, cepat je dia mntak lg klu abes..kadang2 smpai termuntah2 sbb mnum byk sgt susu..dh la anak sedara sy tu x sihat..haaaiss~

tp..kadang2 tok dia a.k.a mak sy, slalu bg dia mkn klu ada anak jiran yg sebaya dgn dia dtg umah..suap dua orang sekali..mau lak mkn byk...kunun2 nk berlumba siapa mkn lebih byk...

moreover...slalunya akan bg dia mkn vitamin appeton tu...byk gak la dia mkn nnt..

http://nurulmuslimah.blogspot.com

4 Re: Cara Merangsang Anak Makan on Mon Sep 07, 2009 3:00 am

izyan insyirah

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
nurul muslimah wrote:Assalamu'alaikum..

nk komen xde anak..hehe..anak sedara ada la~..plus anak tudung..

izyan insyirah wrote:anak sedara sy mmg jarang sangat makan..4 tahun baru..mmg susah nk bg makan..

tapi klu makan ramai2 satu family bkumpul, mmg dia banyak makan...

haa..sama lah dgn anak sedara sy pun...umo dh 4 thun tp malas gak nk makan..nasib baik ada acik dia yg tolong abehkan mknn tu..ngeh3~ lol!

tp..selang 2, 3 minit klu minum susu, cepat je dia mntak lg klu abes..kadang2 smpai termuntah2 sbb mnum byk sgt susu..dh la anak sedara sy tu x sihat..haaaiss~

tp..kadang2 tok dia a.k.a mak sy, slalu bg dia mkn klu ada anak jiran yg sebaya dgn dia dtg umah..suap dua orang sekali..mau lak mkn byk...kunun2 nk berlumba siapa mkn lebih byk...

moreover...slalunya akan bg dia mkn vitamin appeton tu...byk gak la dia mkn nnt..

vitamin appeton tu bg kanak2 selera makan ke?
sbbnya, anak sedara sy tu mmg susah sangat nk bg makan...penat..

http://izyaninsyirah.blogspot.com

5 Re: Cara Merangsang Anak Makan on Mon Sep 07, 2009 3:04 pm

nurul muslimah

avatar
Ahli Junior
Ahli Junior
izyan insyirah wrote:
nurul muslimah wrote:Assalamu'alaikum..

nk komen xde anak..hehe..anak sedara ada la~..plus anak tudung..

izyan insyirah wrote:anak sedara sy mmg jarang sangat makan..4 tahun baru..mmg susah nk bg makan..

tapi klu makan ramai2 satu family bkumpul, mmg dia banyak makan...

haa..sama lah dgn anak sedara sy pun...umo dh 4 thun tp malas gak nk makan..nasib baik ada acik dia yg tolong abehkan mknn tu..ngeh3~ lol!

tp..selang 2, 3 minit klu minum susu, cepat je dia mntak lg klu abes..kadang2 smpai termuntah2 sbb mnum byk sgt susu..dh la anak sedara sy tu x sihat..haaaiss~

tp..kadang2 tok dia a.k.a mak sy, slalu bg dia mkn klu ada anak jiran yg sebaya dgn dia dtg umah..suap dua orang sekali..mau lak mkn byk...kunun2 nk berlumba siapa mkn lebih byk...

moreover...slalunya akan bg dia mkn vitamin appeton tu...byk gak la dia mkn nnt..

vitamin appeton tu bg kanak2 selera makan ke?
sbbnya, anak sedara sy tu mmg susah sangat nk bg makan...penat..

ha ah..insyaAllah...berkesan klu dia slalu mkn..tp klu tgk tahap pemakanan dia dh normal (dia slalu mkn), boleh kurangkan vitamin tu...sbb boleh menggemukkan jgk..nnt asik dok mkn je...huhu~

then...mak sy dan kakak sy slalu masak fevret food anak sedara sy tu..anak sedara sy suka mkn udang so otomatiknya, akan attract dia utk makan...walaupun jumlah nasi yg dia mkn kurang drp pengambilan udang itu..(adehhh...abes lauk) huhu...tp...kena identify apa yg dia paling suka mkn la.. I love you

http://nurulmuslimah.blogspot.com

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum