Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

fwd: Nescafe 3 in 1 merosakkan jantung & buah pinggang

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

aysarahanan


Moderator
Moderator
fwd dari email:

Nescafe 3 in 1 merosakkan jantung & buah pinggang

Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakananů..

Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.

Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasati:

Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.

1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.
4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
6. Tapak tangannya.semakin basah.


Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan 'Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'

Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:

1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer)
2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi
4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine
6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya
7. Elakkan mandi selepas makan
8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda
10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
11.. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.




Dear Friends,
I'm strongly agreed on these issues because it happens to one of my friend in HSS Integrated Consultant. Beliau sekarang menjalani rawatan dialysis setiap 3 hari. Now its been already 9 years he is suffering with this kidney problem. The doctor yang check dia kata, the main cause is:

1. Breakfast with Nescafe
2. 10am break with Nescafe
3. Lunch with Nescafe ais
4. Minum petang also with Nescafe.
5. Malam supper pun pekena Nescafe.

So, hope for best for those who still love Nescafe.

munira alhashimi


Ahli Aktif
Ahli Aktif
Assalammualaikum asya..
Terima kasih kerana sudi berkongsi info di atas.
Ibu pun kadangkala ada juga mengalami simptom di atas.
Tetapi diwaktu terkejut dari tidur. Ibu pun rasa bimbang juga.
Usia pun dah senja. Bekalan dan amalan belum banyak yg dikumpul
untuk di bawa ke alam kubur...seterusnya ke akhirat nanti.

Ibu memang tidak suka minum kopi/nescafe.
Dan payah sekali nak menyentuh kopi. Cuma suka kepada aroma nya saja. harum..!!
Ibu sarapan pagi pun dengan air putih saja. Pagi/petang/siang/malam
air yg tidak berwarna saja ibu minum. Tapi kalau hadir degupan jantung
yg demikian, sakit hingga ke bahu dan jari2. Ibu selalu terdetik...
apakah aku akan pergi tak lama lagi...?

SEmoga jika memanggil ku, panggilah dengan ketenangan, dan kelembutanMU
oh Allah.

aysarahanan


Moderator
Moderator
aysa pon sama tak minum kopi..mak aysa tak bagi minum kopi..

hehe sampai sekarang aysa tak pandai bancuh kopi..(tak pe ker?)

cuma sejak masuk university ni pandai2 sendiri minum nescafe(nescafe arab)..
(hehe jgn kasitau mak aysa tau)

tapi sekarang aysa dah gantikan nescafe kepada susu.. Razz


ibu..
moga kita semua di panjangkan umo,dan sentiasa diberikan kesihatan yang baik..
moga kita semua di terima Allah..

insyirah


Moderator
Moderator
1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.
4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
6. Tapak tangannya.semakin basah.

Hihihi... Terasa lak insyirah yang membaca ni kerana simptom di atas semuanya ada pada Insyirah tapi tak de la terkejut sangat sebab memang dah tahu ada masalah jantung. Separuh dari usia ini 'hidup' dengan ubat, hik hik hik Very Happy Tapi, memang bagus la tipS dia tuh, insyirah memang jarangggggg sangat minum nescafe, sama macam ibu suka bau haruman nescafe memang besh. Embarassed

Ibu, air putih sangat sesuai untuk kesihatan tetapi bukan air yang dah masak sebab oksigen dah tak ada, kalau boleh banyak minum air mineral atau air suling (tapisan) insya Allah memang bagus kerana ada oksigen untuk boost kepada OTAK, JANTUNG dan PARU-PARU. Smile

Tetapi, dalam masa yang sama kita juga perlukan air selain air putih contohnya susu (ngeeee, tak suke tak suke Mad) untuk tulang. Sebab Insyirah ni amatlah tak suka susu jadi bila doc nasihatkan minum susu banyak-banyak untuk membantu penyembuhan tulang belakang, grrrr... sabar je la. Very Happy Susu penting untuk tulang, nanti isipadu tulang berkurangan kalau kita tak ambil kalsium. Lebih-lebih lagi perempuan, sebab nanti masa mengandung anak dalam kandungan akan 'menyerap' zat dari badan kita sebab tu kalau tengok orang yang ramai anak, selalunya bermasalah gigi & lutut kerana anak dia dah banyak 'serap' zat dalam badan dia. Huhuhu... Tak mo susu, tak mo susu... Sad


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

azizul


Admin
Admin
Assalamualaikum, azizul memang penggemar kopi, bagi azizul, kopi dan teh dua couple yang "serasi", setiap benda kalau diambil dengan banyak membawa mudarat. simptom2 mcm berdebar2 tu kesan pengambilan kafein yang melampau, kalau minum kopi kapal api pun kesan dia sama je.. kafien diambil di awal pagi utk boostkan tubuh badan kita, atau ambil teh utk boost kan minda kita. kalau ambil kedua2nya secara melampau... erk....

nestcafe diboikot kerana penyokong yahudi... boikot nestle!!


_________________
http://al-insyirah.forummotion.com

aysarahanan


Moderator
Moderator
[quote="insyirah"]


Tetapi, dalam masa yang sama kita juga perlukan air selain air putih contohnya susu (ngeeee, tak suke tak suke Mad) untuk tulang. Sebab Insyirah ni amatlah tak suka susu jadi bila doc nasihatkan minum susu banyak-banyak untuk membantu penyembuhan tulang belakang, grrrr... sabar je la. Very Happy Susu penting untuk tulang, nanti isipadu tulang berkurangan kalau kita tak ambil kalsium. Lebih-lebih lagi perempuan, sebab nanti masa mengandung anak dalam kandungan akan 'menyerap' zat dari badan kita sebab tu kalau tengok orang yang ramai anak, selalunya bermasalah gigi & lutut kerana anak dia dah banyak 'serap' zat dalam badan dia. Huhuhu... Tak mo susu, tak mo susu... Sad [/color]

eee adek syirah takut minum susu ye,ke suke minum air rebina?tak leh masuk group k.aysa la..suke minum susu hehe
rajin2 minum air susu tau nanti tak sakit2 lagi..hihi
Razz

normyislam


Ahli Senior
Ahli Senior
hmm... itulah, kat tempat belajar ni pun student suka minum nescafe untuk lebih cergas.. teruk juga ek akibatnya. Namun kalau boleh teringin juga nak tahu macam mana kandungan dalam kafein itu boleh jejaskan buah pinggang...huuu.

Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'

itu rupanya maksud non dairy creamer..huu. Em, macam mana pula ya krimer dari kelapa sawit ni boleh membahayakan? maaf la terbanyak tanya pula..huhu

http://normyislam.blogspot.com

izyan insyirah


Ahli Aktif
Ahli Aktif
bagus info tu...tQ aysa..sy pun penggemar kopi2 nih...cm rasa loya tekak ni bula baca info yg aysa beri tu...hhuhuuhu

bg penggemar aroma kopi tu, n nak boycott nescafe, minumlah kopi radix...ia 7 dalam 1..campuran herba..mmg baik untuk kesihatan....Wink

benda yg memudaratkan wajib kita tinggalkan...Wink

http://izyaninsyirah.blogspot.com

syafinur


Ahli Aktif
Ahli Aktif
salam....sya pun suka minum nescafe...tp skrang tak dah bb klu sya minum jer mesti sakit kepala..jd sya ganti ngan teh susu la plak...kak syirah kena belajar minum air susu...air susu sedap tau...klu sya sakit kepala sya suka minum air susu...lega skit rasanya... Very Happy Very Happy

muzafar


Ahli Aktif
Ahli Aktif
t/kasih utk maklumat ini...
nmpk gaya kena krgkan meminum nescafe lah lepas ni..
skrg dah gantikan ngan susu... utk kuatkan tulang..
nak minum ribena...segan lar plak
Smile Smile

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum