Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

Kadar zakat fitrah antara RM5 hingga RM8

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Kadar zakat fitrah antara RM5 hingga RM8 on Fri Aug 21, 2009 1:50 am

dheadz

avatar
Admin
Admin
Kadar zakat fitrah antara RM5 hingga RM8


KUALA LUMPUR, 20 Ogos (Bernama) — Kadar zakat di seluruh negara tahun ini ditetapkan antara RM5 dan RM8 seorang mengikut negeri yang berdasarkan harga beras yang terdapat di pasaran.

Berikut jumlah bayaran zakat bagi negeri-negeri di Malaysia bagi tahun 2009 (kecuali Kelantan dan Wilayah):


Selangor, Pahang, Perak, Kedah dan Pulau Pinang - RM7

Terengganu - RM5, RM7 dan RM8

Johor - RM5 dan RM7.50

Sabah - RM6.60

Negeri Sembilan - RM6.50

Melaka - RM6.30

Sarawak dan Perlis - RM6

- Bernama


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

2 Re: Kadar zakat fitrah antara RM5 hingga RM8 on Fri Aug 21, 2009 2:11 am

aysarahanan

avatar
Moderator
Moderator
time kasih dheadz info... Very Happy

3 Re: Kadar zakat fitrah antara RM5 hingga RM8 on Fri Aug 21, 2009 10:37 am

indah

avatar
Ahli Aktif
Ahli Aktif
saya dah jd orang Perak.. ehehe.. tahun ni suami lah yang kene byr zakat fitrah saya.. kan kan... Rm7 je pun.. tak tahula kalau ade orang tak boleh nak bayar walaupun dia mampu.. uhuhu... beras sekarang 5 kilo RM13... hm... jangan nak raya nanti naik pulak sudah... Smile

http://www.shindah.blogspot.com

4 Re: Kadar zakat fitrah antara RM5 hingga RM8 on Sat Aug 22, 2009 7:53 am

dheadz

avatar
Admin
Admin
Kadar fitrah meningkat saban tahun, tahun lepas RM5 lebih rasanya. Tentu di tahun-tahun yang mendatang, angka ini akan meningkat. Tahun 2020 nanti, mungkin belas2 ringgit... Rolling Eyes


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

5 Re: Kadar zakat fitrah antara RM5 hingga RM8 on Sat Aug 22, 2009 11:28 am

aysarahanan

avatar
Moderator
Moderator
moga dengan niat kita berzakat tu dapat membantu orang2 yang memerlukan...
hebatnyer aturan Allah....banyak hikmah di sebalik syariat membayar zakat..

aysa kat sini kene bayar juga..tahun lepas 1 dinar = 5 ringgit..
tahun ni tak tahu lagi... Smile

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum