Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

Kepercayaan Terhadap Angka 786

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Thu Jul 30, 2009 10:29 pm

dheadz


Admin
Admin
Tajuk: Kepercayaan Terhadap Angka 786 Bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم

Isu: Hukum mempercayai dan menyakini bahawa No 786 adalah bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم

Keputusan:

Alhamdulillah Fatwanya,

Kepercayaan terhadap angka 786 bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم , juga menyakini angka tersebut membawa tuah dan nasib yang sentiasa baik adalah satu kepercayaan yang salah dan bertentangan dengan aqidah أهل السنة والجماعة dalam syariah serta akhlak Islam.

Perbuatan ini juga termasuk didalam golongan mereka yang mentafsirkan Al-Qur’an mengikut hawa nafsu dan tidak berdasarkan kepada ilmu dan displin-displinnya dan tidak mendapat hidayah Allah S.W.T.

Semua pihak yang terlibat hendaklah menghentikan kepercayaan dan penggunaan terhadap perkara ini dengan serta merta.


Sumber: e-fatwa.gov.my


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

2 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Fri Jul 31, 2009 10:53 am

insyirah


Moderator
Moderator
Tak pernah pula dengar tentang nombor ni, ya Allah jahilnya ana. Syukran akhi atas info ini... Memang saya tak pernah dengar langsung mengenai nombor ini. Rolling Eyes Kreatifnya manusia untuk membelit aqidah. Sad


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

3 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Fri Jul 31, 2009 2:18 pm

indah


Ahli Aktif
Ahli Aktif
Same la... saya pun kurang tahu tentang tu... yang penting saya suka no 8 .. ehehe... Smile

http://www.shindah.blogspot.com

4 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Fri Jul 31, 2009 7:07 pm

dheadz


Admin
Admin
Hmm... saya pun baru tahu baru2 ini. Patutlah ada di antara kedai2 makan yang meletakkan nombor 786 ni pada banner/signboard mereka, biasanya India Muslim. Sekarang baru saya tahu mengapa... tapi tak patut, menggantikan kalimah "bismillah" dengan benda lain. Lain jadinya, dan maknanya... Elok letak "Bismillah" terus, senang orang faham.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

5 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Tue Aug 04, 2009 7:45 pm

musca01


Ahli Junior
Ahli Junior
erk...begitu rupanya...saya pun x pernah tahu tentang kewujudan kepercayaan yang sebegitu..
thanx for the info..
^v^

6 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Tue Aug 04, 2009 7:53 pm

avar_counselor


Ahli Senior
Ahli Senior
yg saya tau no 8 tanda kekayaan..
bg org2 cina

7 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Wed Aug 05, 2009 12:05 am

dheadz


Admin
Admin
Orang cina memang banyak kepercayaan mereka, tentang warna lah, tentang nombor lah. Tapi kita jangan lah terikut-ikut pulak, nombor dan warna itu hanya benda biasa. Terlalu percaya, sampai ke taksub dah lain jadinya. Wink


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

8 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Wed Aug 05, 2009 9:09 am

azizul


Admin
Admin
Assalamualaikum, ana pun tak tahu ada yang mempercayai angka ini... erm,


_________________
http://al-insyirah.forummotion.com

9 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Wed Aug 05, 2009 6:03 pm

aysarahanan


Moderator
Moderator
aysa tak penah dengar pon pasal ni,ni baru pertama kali..
buruk dan baik datang dari Allah..andaikata nombor tu terkena tuah,mungkin itu hanya kebetulan..

bahaya kalau kita berpegang pada yang ini,di takuti rosak akidah.
banyak lagikan amalan2 yang masih kita percaya,
contohnya tak leh bagi hadiah kain pada pasangan di takuti di timpa kecelakaan,
tak leh bergambar 3 orang di takuti salah satu darinya meninggal..
dan macam2 lagi..

satu jer kita kena salu ingatkan dalam diri kita,semuanya datang dari Allah.
wallahua`lam

10 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Thu Aug 06, 2009 12:55 pm

indah


Ahli Aktif
Ahli Aktif
Teringat tentang bismillah ni... saya teringat saya ada terbaca artikel yang mengatakan tentang asal usul bismillahirrahmanirrahim.... iaitu dr 4 buah sungai di syurga... nnt sy cr... dah comferm kan... kalau jumpa saya akan post kat forum ni... ehehe... tentang nombor 768 tu saya x pernah dengar jugak.. mungkin boleh buat sedikit kajian dan kesahihannya... Smile

http://www.shindah.blogspot.com

11 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Thu Aug 06, 2009 5:59 pm

dheadz


Admin
Admin
Info lagi...



Alkisahnya, nombor 786 yang tertulis dalam lambang bulan dan bintang berasal dari jumlah nilai nisbah huruf " Bismillahir Rahmanir Rahim ". Penggunaan 786 ini dipercayai bermula pada zaman Abasiyyah. Melalui gaya penulisan arab baku, kalimah Bismillah... mengandungi 21 huruf, iaitu 7 (Bismillah ), 8 (al-Rahman) dan 6 (al-Rahim) iaitu 7+8+6=21



Dengan menggunakan rumusan nisbah nilai nombor bagi huruf arab tersebut, maka ayat Bismillahirrahmanirrahmim dapat digantikan dengan nombor 786.. menggantikan dengan angka 786 adalah bertujuan mengelakkan menulis ayat Quran di atas kertas biasa, logo papan tanda , media dll yang boleh di salah gunakan secara sengaja atau tidak sengaja..

isk isk... Embarassed


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

12 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Thu Aug 06, 2009 6:50 pm

indah


Ahli Aktif
Ahli Aktif
Ohoo... baru ku tahu... so. blh la jugak sebenarnyer guna 786 ni....

http://www.shindah.blogspot.com

13 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Thu Aug 06, 2009 11:43 pm

dheadz


Admin
Admin
Tak patut samakan 786 dengan بسم الله الرحمن الرحيم

Kepercayaan terhadap angka 786 bermaksud بسم الله الرحمن الرحيم , juga menyakini angka tersebut membawa tuah dan nasib yang sentiasa baik adalah satu kepercayaan yang salah dan bertentangan dengan aqidah أهل السنة والجماعة dalam syariah serta akhlak Islam.

Semua pihak yang terlibat hendaklah menghentikan kepercayaan dan penggunaan terhadap perkara ini dengan serta merta.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

14 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Fri Aug 07, 2009 9:41 am

musca01


Ahli Junior
Ahli Junior
dheadz wrote:Info lagi..

Dengan menggunakan rumusan nisbah nilai nombor bagi huruf arab tersebut, maka ayat Bismillahirrahmanirrahmim dapat digantikan dengan nombor 786.. menggantikan dengan angka 786 adalah bertujuan mengelakkan menulis ayat Quran di atas kertas biasa, logo papan tanda , media dll yang boleh di salah gunakan secara sengaja atau tidak sengaja..

isk isk... Embarassed

maksudnya mmg dah lama la benda ni wujud..
kalo digunakan utk tujuan mendapatkan tuah n sbgnya mmg la x boleh..
tp kalo untuk tujuan diatas camna plak?

(walaupun mmg kurang setuju menggantikan بسم الله الرحمن الرحيم dengan 786)

^v^

15 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Fri Aug 07, 2009 12:14 pm

indah


Ahli Aktif
Ahli Aktif
Kalau saya.. saya pun kurang setuju.. rasa rasa seelok-eloknya..biarlah
بسم الله الرحمن الرحيم

http://www.shindah.blogspot.com

16 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Fri Aug 07, 2009 4:08 pm

dheadz


Admin
Admin
Kalau kita perhatikan, maksud nombor 786 ialah 786 (pada saya masih sama), tetapi lain pula dengan kalimah بسم الله الرحمن الرحيم . Kalimah ini bermaksud “Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani”. Dari sini pun dah nampak, kalimah basmalah lebih baik digunakan dalam apa jua keadaan, jangan digantikan dengan apa jua benda lain.

Kalau kita pergi kedai makan contohnya, kalau kita nampak ada kalimah basmalah, sekurang-kurangnnya hati akan mula berkata, "kedai ini sesuai untuk kita singah". Tapi sebaliknya, kalau kita nampak nombor 786, pekerjanya pula nampak asing bagi kita, dan tiada kalimah basmalah sekurang-kurangnya, adakah kita akan singgah? Itulah perumpamaannya.

Wallahualam.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

17 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Fri Aug 07, 2009 6:25 pm

indah


Ahli Aktif
Ahli Aktif
Saya sokong tu... kalau letak Basmallah... kita x kan ragu-ragu untuk masuk ke kedai tu.. malah akan lebih yakin nak mkn kat kedai tu.. atau beli kat kedai tu.. kan..

http://www.shindah.blogspot.com

18 Re: Kepercayaan Terhadap Angka 786 on Sat Aug 08, 2009 7:21 pm

aysarahanan


Moderator
Moderator
bubuh nama lain ...

banyak lagi nama leh bubuh..hehe

buh "al insyirah"ke....dari buh nama yang meragu kan ..susah juga..

"teringin nak bukak kedai makan sendiri.."hehehe cheers

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum