Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

TipS Berkahwin Awal :)

Go to page : 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 2]

insyirah


Moderator
Moderator
Tulisan: Ustaz Halim

Jodoh di tangan Tuhan. Demikian kata-kata masyhur masyarakat Melayu disegenap lapisan masyarakatnya, tua atau muda, kaya atau miskin, yang telah berkahwin atau belum. Bagi sesetengah mahasiswa/i, Allah mentakdirkan mereka berkahwin sesama mereka ketika masih di menara gading, tempatan atau di luar negara, dalam usia yang masih muda. Saya dan isteri melangsungkan perkahwinan sebelum menyambut ulangtahun ke 20 di Australia dalam tahun 1985.

Syukur alhamdulillah, setelah 22 tahun berlalu, kerukunan rumahtangga masih utuh dan mahligai yang dibina mekar dari hari ke sehari, tahun demi tahun. Bagi mereka yang bakal atau sedang melayari kehidupan rumahtangga semasa masih menuntut, di luar negara pula beberapa petua kami nukilkan di sini, semoga bermenfaat buat semua sambil berkongsi pahala dalam membina rumahtangga:

1- Ikhlaskan niat berkahwin semata-mata kerana Allah, RasulNya, hari Akhirat dan berjuang di JalanNya. Walau berlalu masa berdekad, mengingati Niat yang tulus dari masa ke semasa ini memberi kekuatan dan ketenteraman dalam mengurus keluarga dan menentu hala tuju hidup anak-anak.

2- Sentiasa ingat bahawa cinta datangnya dari hati manusia, sedang hati pula adalah milik Allah swt. Kita tidak dapat mencintai seseorang melainkan jika ALlah kehendakki. Oleh itu sentiasa kita berdoa semoga Allah mengurniakan kita cinta kasih kepadaNya dan RasulNya, kemudian kepada isteri dan anak-anak.

3- Sentiasa meletakkan diri ingin belajar tentang kehidupan. Ini termasuk ingin mengenali labih lagi tabiat diri kita sebagai seorang suami, tabiat isteri kita sebagai seorang wanita yang sudah tentunya banyak perbezaan dengan diri kita, dunia kehidupan berumahtangga yang hampir merupakan satu organisasi yang diikat dengan kasih sayang dan hormat menghormati, bukan syarikat yang diikat oleh harta dan wang gaji dan lain-lain lagi.

4- Hendaklah pasangan berkongsi visi dan misi, apa yang hendak dicapai atau dituju dalam melayari kehidupan bersama dan bagaimana nak mencapainya. Berapa banyak organisasi dan perjuangan yang ahlinya pecah berantakan lantaran masing-masing di luarnya nampak bertaut, tetapi di dalam diri masing-masing mempunyai kefahaman, keyakinan dan halatuju yang berbeza. Dalam hal ini, theqah dan taat dari isteri terhadap suami, halatuju dan perjuangannya selaku pemimpin keluarga amat penting. Dalam masa yang sama sikap tanggungjawab suami dan kasihnya kepada isteri dan anak-anak mesti mewarnai setiap sudut dan ruang rumah, hati dan jiwa mereka yang dibawah pimpinannya. Kata Hasan Al-Banna, “Hendaklah suami memastikan isterinya menghormati Fikrahnya”. Fikrah maknanya kefahaman, halatuju dan perjuangan.

5- Menghormati mertua dan saudara mara yang berkait darah dengan mereka. Berusaha merapatkan silaturrahim melalui sumbangan wang bulanan walau sedikit atau simbolik, ziarah menziarahi, berhubung dan bertanya khabar, mengaturkan majlis yang mengumpulkan saudara mara yang dekat atau jauh dan sebagainya. Perkahwinan bukan sahaja diantara dua mempelai, bahkan diantara dua keluarga dan sanak saudara.

6- Suami dan isteri bersepakat dalam menentukan masadepan anak-anak, pakaian, persekolahan, bidang pengajian dan jodoh, sepertimana mereka berdua bersepakat dalam budget mingguan, pembelian hartanah, pembahagian keutamaan dan sebagainya.

7- Meletakkan Tarbiyah Anak-anak sebagai keutamaan yang paling teratas di dalam program keluarga dan budget kewangan. Moga Allah merahmati sepasang suami isteri yang berpada hidup sederhana rumah dan kereta demi membayar yuran anak-anak yang mahal di sekolah-sekolah Islam swasta yang mempunyai sistem dan pendidik yang berkualiti.

Akan berterusan seorang mukmin dan mukminah itu dipegang pada niatnya dalam setiap rancangan dan tindakan, walau berlalu masa yang panjang, tahun demi tahun, dekad demi dekad. "Seorang mukmin dipegang pada syarat-syarat (yang dibuat diawal)nya" “Hanyasanya amalan-amalan itu dengan niat-niat..” (Hadis).

Seperti peguam menjaga perjanjian antara dua orang, syarikat atau pihak, di dalam surat yang disimpan rapi. Apabila berlaku sesuatu maka tempat rujuknya ialah niat asal persefahaman antara kedua pihak. Dalam berkahwin, niat bukan di simpan di almari peguam, namum ia tersemat di hati sanubari di setiap mempelai. Apabila melayari kehidupan bersama sebumbung, niat asal akan sentiasa menjadi rujukan hati, sumber semangat, pengubat masalah, penyuluh pelan perancangan, pengingat ketika bersendirian, penjaga ketika berjauhan dan ruh yang mengalir ke dalam jiwa anak-anak bakal pejuang.

Beruntunglah mereka yang mula mengenal Dakwah, jalan dan tuntutannya sejak masih di bangku sekolah atau sebelum berkahwin. Dia boleh menyemak dan memperbetul kembali niatnya untuk berkahwin. Kepada yang telah berumahtangga, masa belum terlewat untuk memperbaharui niat kehidupan yang berbaki. Ketika aku bertekad berkahwin dalam usia muda, belum mencecah 20 tahun, niat paling utama perkahwinan ialah untuk

(1) memahami Dakwah ini dengan lebih lagi,
(2) bekerja lebih bersungguh dan
(3) menyumbang bakti Dakwah kepada kaum Hawa juga, selepas selama ini hanya mencakupi lingkungan kaum Adam sahaja.

Hidup ketika dalam umur 20an dan sedang meningkat dewasa tentunya melalui tekanan sebagai seorang bujang, tanpa pasangan. Pada saya adalah sukar dalam memahami Dakwah ini dengan seoptima dan semaksimanya, hari demi hari, tahun demi tahun dalam keadaan tersebut. Ayat-ayat Allah saw dan Rasulullah saw sendiri menganjurkan kepada para syabab (belia) supaya berkahwin. Jika miskin, ALlah akan cukupkan dengan anugerahNya (An-Nur:32). Dakwah, samada pendakwah atau siapa yang akan didakwahkan, adalah terdiri dari kedua-dua kaum lelaki dan wanita. Allah Maha Pencipta juga menyebut tentang lelaki dan wanita, di dalam Al-Quran. Sudah tentu kita hanya akan memahami kaum wanita dengan lebih lagi hanya setelah kita berumahtangga. Setelah sumbangan-sumbangan yang diberikan kepada kaum lelaki, bagaimana kita dapat menyumbang yang terbaik kepada kaum wanita, jika kita bergerak tanpa isteri di sisi. Tentunya akan timbul masalah samada tiada jambatan yang natural (tabie) yang dapat menyampaikan kita secara Syariyy kepada mereka (tanpa isteri) atau jika kita redah juga (sebagai seorang bujang), akan timbul masalah-masalah lain pula samada dari diri kita sendiri atau dari kaum wanita itu sendiri. Ia boleh berpunca dari hati sendiri sebagai lelaki, hati wanita tersebut atau hati orang lain yang memerhati. Begitu logik yang bermain-main di akal fikiran saya ketika itu.

Saya bersyukur, alhamdulillah, dari sejak berumur belasan tahun lagi hingga kini, Dakwah sentiasa menjadi congak teratas di dalam membuat sebarang kira-kira dan keputusan. “Siapa yang Hijrahnya untuk Allah dan Rasul, maka Hijrahnya adalah untuk Allah dan Rasul. Siapa yang Hijrahnya untuk dunia yang diburu atau wanita yang ingin dinikahi, maka Hijrahnya untuk apa yang di nak tu …” (Hadis). Tidakkah Dakwah ini tuntutan tertinggi Allah dan RasulNya. “Siapakah orang yang lebih baik kata-katanya selain dari Pendakwah kepada Allah, beramal saleh dan berkata aku dari kalangan orang Islam” (Fussilat:33). Dari Hadis di atas terasa jaminan Allah, Empunya hati dan cinta, kepada orang yang berkahwin kerana Dakwah - siapa yang berkahwin kerana Dakwah Allah dan RasulNya, maka Allah akan menjaga dan membimbing rumahtangga, isteri dan anak-anaknya nanti, melalui panduan yang ditunjukkan RasulNya.

Aku bertekad untuk teruskan hasrat berkahwin pada tahun 1985 itu, walau berusia muda, belum mencecah 20 tahun. Pinangan dibuat pada bulan Jun 1985 melalui Abang Zulemly Shaari dan isterinya, Kakak Azlin Sanusi dengan syarat kami mesti berkahwin segera. Sekiranya pihak keluarga sebelah perempuan meminta ditangguh sehingga tamat pengajian, maka pinangan itu tidak jadi diteruskan. Itu sahaja. Beruntunglah sekiranya Dakwah telah terlebih dahulu, sebelum calun pemudi, berjaya menambat hati seorang pemuda. Ini hakikat yang difahami dan dihayati di tahun 1985, dicernakan dalam perkahwinan yang berlangsung di Mt Gravatt Mosque, Brisbane pada 27.7.1985, alhamdulillah.

Pada tahun 1996, dihari kematian isterinya setelah 51 tahun bersama, inilah juga hakikat yang saya dapati dari kisah yang diceritakan oleh Mustafa Masyhur, Mursyid Am Ikhwan Muslimin ke 5, di hari perkahwinannya, dia berkata kepada isteri yang baru dikahwininya, “Sebelummu, aku telah berkahwin dengan seorang yang sangat aku cintai, tidak rela aku berpisah darinya. Aku harap engkau faham dan tidak memarahi aku“. Isterinya bertanya, “Siapakah dia?”. Mustafa Masyhur menjawab, “Dakwah di Jalan Allah“. Isterinya menjawab, “Dia adalah tuanku dan aku adalah khadamnya“.

Subhanallah... Smile


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.
Share this post on: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

Post on Mon May 04, 2009 10:23 pm by azizul

Subnanallah... kuatkan imanku,
perbaiki diriku,

erm, personally, Azizul sangat2 terkesan Smile

Post on Tue May 05, 2009 9:52 am by insyirah

Insya Allah Smile

Mujahadah dan istiqamah melakukan perubahan secara berdikit-dikit. Susah tapi itulah harga sebuah kemanisan IMAN dan ketenangan hati, insya Allah. Smile

Azizul, bila lagi?

Post on Fri May 22, 2009 11:52 am by azizul

bila lagi apa?

Insya Allah, perubahan mengambl tempat, sedikit demi sedikit.
seperti kata anti, istiqamah...

Doakan yang terbaik untuk ana... Very Happy

Post on Thu Aug 06, 2009 2:32 pm by avar_counselor

nak kawen awal la..
tp..

Post on Thu Aug 06, 2009 5:05 pm by aysarahanan

kene sentiasa memperbaiki diri..

berusaha untuk berkhawin awal,berusaha..jodoh juga perlu di usahakan..

meletakkan dakwah nombor 1,dan juga tidak meletakkan perkhawinan no 2..

seimbang..

moga istiqomah...
Smile

Post on Fri Aug 07, 2009 1:45 pm by indah

Smile no komen... eheh.. boleh kah sy bg jwpn begitu? Tapi seboleh-bolehnya... saya memang sangat menyokong....

Post on Fri Aug 07, 2009 5:23 pm by aysarahanan

k.indah kongsi la tips ngn kitaorang kat sini...hehe kirenye sudi... Very Happy

Post on Fri Aug 07, 2009 5:42 pm by indah

tips? Uhuhu... tak tau la jugak nak ckp mcm mn... yang pasti saya sentiasa berdoa semoga dipermudahkan bertemu jodoh (mase bujang la.. Smile), dipermudahkan urusan... kerana... bimbang dengan dunia hari ini...

Post on Fri Aug 07, 2009 9:02 pm by izyan insyirah

sy nak kawen awal juga..klu boleh sebelum raya nie...tapi apakan daya....
doakanlah ye...

Post on Sat Aug 08, 2009 8:02 pm by aysarahanan

moga Allah mudahkan segala urusan izyan..dari awal hingga akhir..insyaAllah..

jangan lupe khabar berita gembira pada kami semua di sini nanti..
Razz

Post on Mon Aug 10, 2009 1:11 am by izyan insyirah

belum ada berita gembira lagi...Wink

Post on Mon Aug 10, 2009 11:32 am by indah

Ehehe.. khabar itu sudah lama diketahui semua... khabar lain pula yang akan menanti.. Smile

Post on Mon Aug 10, 2009 1:47 pm by insyirah

Kak Indah, Syira rasa maksud Kak Izyan Insyirah ialah beliau belum ada berita gembira untuk ke marhalah rumahtangga (wallahua'lam).

Kak Indah pula sudah pun berlalu khabar gembira (membina rumahtangga) dan sedang menanti kehadiran penyeri rumah tangga.

Ini yang Syira faham melalui posting2 di atas. Very Happy

Post on Mon Aug 10, 2009 6:40 pm by izyan insyirah

adik insyirah ni bijak laa....Wink

Post on Wed Aug 12, 2009 11:17 am by indah

Huhu.. maksud akak pun sama mcm adik insyirah.. maksud akak khabar akak lama... yg akak dah berkahwin... dan khabar selamat melahirkan adalah khabar yang lain tu.. Smile

Post on Tue Sep 08, 2009 11:27 am by insyirah

izyan insyirah wrote:sy nak kawen awal juga..klu boleh sebelum raya nie...tapi apakan daya....
doakanlah ye...

Insya Allah, Kak Izyan dah ada calon eh?
Moga Allah memudahkan urusan kak Izyan untuk menyempurnakan sebahagian dari agama. Ameen. Insya Allah, Allah belum 'segerakan' supaya kak Izyan buat persiapan yang mantap sebelum ke marhalah yang penuh dengan ujian. Kata orang, kalau sebelum kahwin tu rajin qiamullail. Bila dah kawin nak bangun qiamullail pun berat je... Sebab tu ada hadis merenjis2 air ke muka supaya solat sunat bersama-sama Smile Insya Allah.

Post on Wed Sep 09, 2009 5:28 pm by nurul muslimah

assalamualaikum..

huhu..kawin..ngeh3~ *muka gatal*Laughing

ana tringin gak nk kwen awl..tp..huk3~ belum ketemu jdohnya..sabar, syudde sabar.. Wink

tp..ana slalu fikir klu dh jumpa jdoh nnt, ana nk trus kwin cpt2...tp..disebabkan ana masih belajar (dlm bidang perguruan)..dan dlm program ni,para wanita x dibenarkan mengandung..sbb tkut bebankan diri sndri dgn pelbagai aktiviti...so, ana pikir2 balik...nnt2 la kawin...klu ada jdoh.. Razz

*skrg ana sgt addicted bila tgk anak2 dan baby2 yg sgt chomel!~ x kira anak sp, msti nk usik gak* Laughing

Post on Thu Sep 10, 2009 9:50 am by aysarahanan

wah...bagusnyer adik2 ni...

apapun jodoh takkan datang bergolek tanpa berusaha.
usaha ditambah pula doa dengn sepenuh harapan kepada Allah..
moga Allah memudahkan setiap urusan kita di dunia ni.

moga Allah terima niat kita untuk mendirikan masjid ...Smile

Post on Thu Sep 10, 2009 9:55 am by insyirah

Hehe...

Macammana (ini hanya satu ANDAIAN) kalau suatu hari ada seorang lelaki yang kita kenal secara fikrahnya, tak la kenal rapat pun dan tak pernah berjumpa pun secara tiba-tiba ada orang cakap;

"Si polan (yang berkenaan) mewakilkan saya untuk merisik kamu. Istikharahlah. Dalam masa sekian, bagitahu jawapan dan nanti beliau akan berhubung dengan keluarga."

Ada rasa macam nak mati katak atau heart attack tak? Hehehehe... Razz

Post on Thu Sep 10, 2009 10:00 am by aysarahanan

itu gunanya bait muslim syirah comey .. Razz
berbincang,bermusyawarah,kalo dah suka buat istikharah,kemudian khitbah bertaaruf pada garisan yang dah di tetapkan.

mohon pada Allah moga berikan pilihan yang terbaik..insyaAllah ,Allah sebaik2 penolong.. Smile

Post on Thu Sep 10, 2009 10:48 am by insyirah

Hehehe, betul tu ustazah aysa Very Happy

cepat sapa nak isi borang bait muslim neyh? Wink
nanti syirah tolong minta borang pada kawan. hihihihi... Smile

Post on Thu Sep 10, 2009 11:41 am by muzafar

wah..soma dah ready nak dirikan masjid ni..
Smile Smile

Post on Thu Sep 10, 2009 12:08 pm by nurul muslimah

huhu..syire..nnt kawen pggil ana eh~ Razz

confirm dtg..Wink

insyaAllah..smuga diketemukan dgn zauj beriman... Very Happy

Post on Thu Sep 10, 2009 4:41 pm by aysarahanan

muzafar wrote:wah..soma dah ready nak dirikan masjid ni..
Smile Smile

cop2...ayahanda,aysa tak terlibat...hihihi

kasi can kat adek syirah,nurul,sama izyan dlu....

tak mo berebut dengan adik2...hehehe

Post Today at 5:52 pm by Sponsored content

View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 2]

Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum