Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

Ibu... Warkah dari anakmu.

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 Ibu... Warkah dari anakmu. on Thu Apr 10, 2008 1:01 pm

dheadz


Admin
Admin
Teringat, sayu seketika bila baca artikel ni. Terbayang di ingatan adegan ibu dan anaknya yang tidak sehaluan, si anak banyak menyalahkan si ibu, padahal si anak yang tak reti bersyukur. Semoga si anak akan sedar akhirnya betapa tinggi nilainya kasih sayang si ibu, yang disalahertikan.

**********************************************************************************

Buat ibu...



Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak.....
itulah pertama kali mak peluk anak mak yang
nakal ni
sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi
jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak.....
nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dan sedia.....
Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam
tikar
mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan
radio tu siaran siam.....
kengkadang siaran Indonesia...mak terus tekun
menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di
gunakan
untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah
bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet...
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak
biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume
duit
dan barang kemas
mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung
tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/04/2004 pukul 3 petang
mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KT.....mak dah
dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.....
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum
pujuk...
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.....
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan
urut jer..
Mak tetap tak bersetuju.....mak memang degil...
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut
perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin
teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon
sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke
hospital.....

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah
pertama
dan terakhir kali
mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya
mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
kiter jawab pula...kalau tak cukup,
mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kiter sampai.....mak buat
kenduri kesyukuran.....
Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden
terlanggar
keling naik motor.....
Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter
jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat
simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....
Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak
risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak
tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan...ampon kan kiter....

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/04/2004
Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak
dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai
hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat
sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn
Makkkkkkk




Fwd: Amik dari forum lain.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum