Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

You are not connected. Please login or register

babi'

View previous topic View next topic Go down  Message [Page 1 of 1]

1 babi' on Mon Mar 03, 2008 3:52 am

haziman


Ahli Senior
Ahli Senior
satu isu hangat tak lame dulu.. lpas kuar isu ni.. ramai yg komen marah2.. siap tuduh pompuan tu nk menghina Islam suma.. masing2 nk tunjuk pandai.. pdhal tak pasal2 tunjuk betapa bodoh dri sdiri.. betapa ceteknye ilmu agama masing2..

bukan nk hina sape2.. bukan nk tunjuk baik... tp hayatilah kartun ni..
x tau la sape pelukis asal.. but he did a very good job.. rasenye die lukis ni bukan sebab kes minah ni pegang ****.. cuma kebetulan kot..



baru aku tahu pegang **** lagi bagus pgang tangan bukan muhrim..

2 Re: babi' on Mon Mar 03, 2008 8:49 am

insyirah


Moderator
Moderator
haziman wrote:baru aku tahu pegang **** lagi bagus pgang tangan bukan muhrim..


Salam'alaikum ya sahabat Smile
Alhamdulillah atas info yang diberikan, cumanya ana nak tegur sikit sebenarnya bukan muhrim dalam ayat di atas sebaliknya ialah
bukan mahram. Salah faham istilah ni bahaya gak sebenarnya, muhrim maksudnya orang yang sedang dalam ihram dan mahram adalah orang yang HARAM berkahwain (adik beradik, hubungan nasab) dan bukan mahram ialah mereka yang HALAL berkahwin (maksudnya wanita ajnabiyah - wanita asing maksudnya yg kita leh kawen ngan orang tu).

Memang ada pendapat yang 'membenarkan' salah faham ni berlanjutan sebab bagi mereka orang kita ni lebih tahu bukan muhrim sebab duk ghoyak lagu tu sokmo Sad Kesempatan ni ana betulkan yer. Maafkan andai kureng berhikmah...

Wallahua'lam


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

3 Re: babi' on Tue Mar 04, 2008 1:37 pm

dheadz


Admin
Admin
Timo kasih la pada semuo. Bagus sangat info2 camni.

p/s: Haziman, ko boleh setkan balik gambar tu biar besar/thumbnailkan. Kecik sangat, tak nampak.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

4 Re: babi' on Sat Mar 08, 2008 3:05 pm

haziman


Ahli Senior
Ahli Senior
alamak,sory insyirah..saya tak tahu..terima kasih banyak2..pikor,berkenaan dengan gamabr tu aku dah cuba besarkan tapi tak dapat..

5 Re: babi' on Tue Mar 11, 2008 9:14 am

insyirah


Moderator
Moderator
Kalau x salah ana, haziman nak bgtau bahawa memegang **** adalah lebih baik dr memegang wanita ajnabi (wanita yg halal dikahwini). Ia, memang benar. Kalau pegang **** (ianya binatang najis berat) kita masih boleh 'sucikan' dengan air tanah & air mutlak (air hujan, sungai, perigi dsb). Tapi kalau pegang tangan wanita ajnabi, emmm boleh ke nak 'sucikan' semula? Ni adalah perbandingan yang dibuat. Jangan la sesaja nak g pegang binatang tu pulak.. Smile Wallahua'lam.


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

6 Re: babi' on Tue Mar 11, 2008 9:44 am

dheadz


Admin
Admin
Bagus betul huraian2 kat atas ni.

Masalahnya mungkin, kita tahu hukum hakam itu semua, tapi masih ramai muda mudi zaman sekarang yang masih tidak ambil endah perkara ini, walaupun hakikatnya mereka tahu hukum memegang, menyentuh seseorang yang bukan mahram. Malas nak hurai panjang lebar, kita semua pun tahu apa yang berlaku zaman sekarang. Dunia semakin moden, bebas dari segala hal. Itulah dia, kita betulkan mana yang boleh, sempat. Insyaallah, tak banyak, sedikit pun membantu.


_________________
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tapi tak heboh utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa… Mari kita persiapkan diri dengan bekalan yang sepatutnya dibawa ke alam sana nanti. Wink

7 Re: babi' on Tue Mar 11, 2008 12:03 pm

insyirah


Moderator
Moderator
Heheh, adakah anda yakin semuanya TAHU hukum hakam ni? Tak semua yang tahu hakikatnya HARAM berpegang tangan. Ada yang tahu tapi buat-buat tak tahu, ada yang betul-betul tak tahu. Ermm... Sbb nye kan, ada orang menganggap tunang tu pun dah sah leh pegang2, cuma tak tidur sekatil jer (maaf memang kasar bunyinya). Sbb nye kan, ana perhati, bila dah BERTUNANG, macam dapat lesen besar je nak kuar bersama, duduk berduaan... Hmmm... Ini lah jadinya bila akal digunakan hanya utk berfikir keseronokan, lupa nak suluhkan dengan iman dan taqwa pada Nya Sad


_________________


"Kalau kita sayangkan kekasih kita, pastikan kita dapat selamatkan kekasih kita itu dari azab api neraka"

.:: HaRuMaN MaWaR ::.

8 Re: babi' Today at 5:56 pm

Sponsored content


View previous topic View next topic Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum