Komuniti Al-Insyirah

islamic finance, banking, career, peace.

Ruang Download Section dah dibuka, sila gunakan sebaiknya

Logged in as Anonymous. Your last visit was on

You are not connected. Please login or register

Topics [0]

28082010
Tulisan : Ummi Tirana

Pernah atau tidak, kita perhatikan sekawan angsa terbang di angkasa? Jika tidak pernah lihat secara 'live' pun, tentu kita pernah lihat di kaca TV dan gambar-gambar di buku. Bagaimana sekawan angsa ini terbang? Ya, mereka terbang dalam bentuk 'V'. Jika sebelum ini kita tidak ambil kisah, maka selepas ini jika berpeluang, kita perhatikan betul-betul. Kenapa agaknya mereka terbang dalam bentuk 'V'?


Ada beberapa sebab mengapa sekawan angsa ini akan membuat bentuk 'V' jika mereka terbang di angkasa. Kedudukan mata angsa di...

by insyirah - Comments: 0 - Views: 686
26082010
Tulisan : Ummi Tirana


"Oiii orang sebelah. Awat yang hang dok biaq anjin-anjin hang ligan kambin-kambin aku? Cuba hang tengok, habih pokok sayoq aku depa redah. Hang tambat la anjin-anjin hang tu" kata seorang petani kepada jiran sebelah rumahnya, seorang pemburu (masa tulis dialog ni..dok teringat filem P. Ramlie, 'masam-masam manis'..hehehe)


Si Pemburu mendiamkan dirinya di dalam rumahnya. Dia tidak mengendahkan kata-kata Si Petani itu. Melihat keadaan itu, Si Petani semakin naik darah. Darahnya telah menggelegak naik hingga...

by insyirah - Comments: 0 - Views: 526
06122009
Seorang lelaki memasuki sebuah masjid bukan apada waktu solat, lalu ia menjumpai seorang anak kecil berusia sepuluh tahun sedang melaksanakan solat dengan khusyu'. Ia menunggu hingga anak kecil itu menyelesaikan solatnya, kemudian orang itu mendekatinya dan bertanya.

"Anak siapa wahai anakku?" anak kecil itu menggeleng-gelengkan kepalanya dan menitiskan air mata dipipinya. Kemudian ia mengangkat kepalanya dan berkata, "Wahai pak cik, saya seoranag anak yatim piatu."

Lelaki itu tersentuh sekali hatinya dan berkata, "Mahukah kamu...

by insyirah - Comments: 0 - Views: 1129
08102009
Rasanya sudah ramai yang tahu tentang kesusahan lampau saya kerana banyak majalah menyiarkan cerita itu. Niat saya tiada lain, hanya mahu menjadi pencetus semangat untuk wanita di luar sana. Biar mereka tahu, sebagai manusia jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk berjaya dalam hidup.

Saya pernah jadi penoreh getah, sambil-sambil itu melakukan bermacam-macam kerja kampung untuk menampung hidup. Malah pernah juga cuba berniaga kedai runcit, menyertai MLM dan bekerja kilang.

Apabila berjaya dengan perniagaan Sendayu Tinggi, saya mula sedar manusia perlu...

by insyirah - Comments: 1 - Views: 1205
05102009
doa
Islam menjelaskan bahawa senjata utama seorang muslim ialah doanya. Sejauh mana ketajaman “pedang” ini bergantung kepada diri kita sendiri. Andai kiranya kita ialah seorang penzina, masakan sama dengan doa seorang wali. Begitulah sebaliknya

Sewaktu fenomena “kehangatan” kisah penjarahan rejim zionis keatas Palestin semester lepas, ana pernah menegur teman kepada teman ana melalui telefon, “ saudara mara kita di Palestin sedang sengsara diserang, kita di sini seronok plak tengok juara lagu...”
Dia...

by azizul - Comments: 5 - Views: 754
10092009
Kenapa suka pilih jalan tak elok macam ini??

Jawapannya : “ Nak buat macamana , dah memang Allah taala letakkan kami macam ni.Kami nak buat macamana?Taqdir bang..”

Inilah jawapan dan perkataan yang sering kita dengar terpacul keluar daripada mulut sesetengah masyarakat bilamana jalan hidup yang mereka pilih ternyata bertentangan dengan jalan yang Islam letakkan.

Mudah dan padat bagi mereka menggunakan jawapan sebegini.Tak perlu salahkan diri sendiri.Sebaliknya salahkan taqdir Allah taala kepada mereka.

Iblis pernah bertanya...

by insyirah - Comments: 3 - Views: 570
30082009
kisah pertama: Kelebihan sangka baik.

Syeikh Abi Said al-Kharraz r.a berkata: Aku masuk ke dlm Masjidil Haram dan aku melihat seorang faqir sedang meminta sesuatu. Aku pun berkata dalam hatiku "Perbuatan seperti ini menyusahkan manusia." Tiba2 dia memandang kearahku dan membaca ayat "Dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada yg berada di dalam dirimu maka hendaklah kamu berwaspada terhadapNya."(235: Al-Baqarah) Lalu aku pun beristigfar dalam hatiku. Maka dia memanggilku dan membaca ayat "Dan Dialah...

by insyirah - Comments: 0 - Views: 2571

Topics [7]

  Back to top

Moderator : Moderator

Users browsing this forum: None

Permissions in this forum:
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum

  • New posts New posts
  • New posts [ Popular ] New posts [ Popular ]
  • New posts [ Locked ] New posts [ Locked ]
  • No new posts No new posts
  • No new posts [ Popular ] No new posts [ Popular ]
  • No new posts [ Locked ] No new posts [ Locked ]
  • Announcement Announcement
  • Sticky Sticky
  • Global announcement Global announcement